Afbeelding

Strijd om fietstunnel onder station gaat door

Economie

SPOORBUURT - De lobby voor een serieuze fietserstunnel onder de nieuwe OV-Terminal verhardt. VVD-gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen maakte bekend zich in te zetten voor de tunnel.

Ook Otto Knitel, bestuurslid bij de Bredase Fietserbond, geeft de strijd niet zo maar op. Op de website van de Fietsersbond doet hij een dringende oproep aan de burgers van Breda om een protestmail te sturen naar onder meer de NS en ProRail. Argumenten zijn daar al bijgevoegd.

Volgens Knitel heeft de bond zijn eerste voorzichtige succes al behaald. “Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat mag er straks wel worden gefietst in de fietstunnel, zo reageerde een voorlichter van Postbus 51. Maar dat willen we ook nog wel even van de toekomstig exploitant, NS Poort, horen”, aldus Knitel.

De in constructie zijnde tunnel onder het nieuwe station is straks verboden terrein voor fietsers. Dat steekt de Fietsersbond Breda. "Zo'n brede tunnel. Er bestaat meer dan voldoende ruimte voor een fietspad. Dus waarom niet?"

In de ontworpen tunnel onder het nieuwe station komt straks een trap om brommers te weren waardoor duizenden fietsers per dag moeten traplopen met hun fiets. "Dat steekt de Fietsersbond Breda. Brommers tegenhouden kan ook anders dan met een trap", aldus bestuurslid Otto Knitel.

Verantwoordelijk wethouder Wilbert Willems wil er niet meer op terugkomen. “De raad heeft hier al over beslist”, zei hij in een eerdere reactie.

De Fietsersbond kan nog niets zeggen over eventuele juridische stappen, zoals eerder dit decennium gebeurde bij de fietsersbrug over de A16 bij Prinsenbeek. “Toen tekende een bewonersclub protest aan bij de Raad van State, wat toen erg gunstig uitpakte voor de bewoners. Daar denken wij nog helemaal niet over na.”

Gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen laat weten dat ze ‘in eerste instantie contact gaat leggen met de gemeente, ProRail en de NS om een goed beeld te krijgen van de kosten’.