Hoppen: 'Duurzaamheid heeft de toekomst'

Economie

BREDA - Algemeen directeur Jan Hoppen van Heja projectontwikkeling, NAC-fan in hart en nieren, ziet sinds kort weer heel voorzichtige lichtpuntjes voor de bouwmarkt in zijn zondagskindje Breda. Het gat in de markt als het gaat om huizen bouwen: “Gebruiksvriendelijkheid en duurzaamheid, daar ligt de toekomst!”

Eerder:
>> Voeten: ‘Niet beknibbelen op kwaliteit’
>> De markt ligt open voor Meeùs
>> Breda als opleider van de regio

Er zijn veel kansen voor onze gemeente, meent Hoppen. “Moderne woningen die in ruimte voorzien maar zeker ook in gebruiksvriendelijkheid en duurzaamheid. Dat laatste is het toverwoord. Nieuwbouw moet per definitie duurzamer als het gaat om energie. Oudere, minder duurzame woningen kosten meer, al helemaal als straks na de recessie de energiekosten stijgen. Want dat gaat zeker gebeuren.”

Volgens Hoppen worden Breda en West-Brabant extra hard door de crisis getroffen, juist omdat het gebied afhankelijk is van het buitenland. “Wij hebben te maken met export, logistiek en industrie, gebieden die de recessie hard voelen, meer dan de rest. In Den Haag bijvoorbeeld merken ze er minder van.” Op het gebied van Heja gaat het vanzelfsprekend ook minder goed dan voorheen. “De markt is gekraakt, is helemaal tot stilstand gekomen. De bestaande woningbouw verkoopt niet goed, maar ook enkele nieuwbouwprojecten liggen qua verkoop nagenoeg stil. De markt trekt nog niet aan, maar voorzichtig zien we toch al een aantal lichtpuntjes.”

Volgens Hoppen is dat slechts een kwestie van vertrouwen, financierbaarheid van woningen en het feit ‘of ik volgende week mijn baan nog heb’. “Deze neergang is uniek en iedereen heeft er last van. Je moet gewoon wat harder je best doen”, vindt hij. “Er is geen tijd meer voor dingen waar het echt over gaat.”

Een ander belangrijk punt voor Breda is het HSL-project. “Het duurt wel erg lang voor die gaat rijden. Er werd veel over gesproken, maar niemand weet wanneer die echt gaat draaien. Je hoort er niemand meer over. Wanneer pakken we daar het profijt van? Ik ben dit weekend naar London geweest en het zou fijn zijn als je binnen drie uur in hartje Londen staat. Economisch gezien zou het een grote concurrent worden voor vliegvelden en het aantal vliegbewegingen.”

Hoppen heeft veel goede woorden over voor zijn stad. Zo vindt hij dat gemeente de afgelopen vijftien goede keuzes heeft gemaakt die de stad ten goede kwamen, zoals de nieuwe Haven en ViaBreda. Ook het Topinstituut ziet de directeur wel zitten. “Dat is altijd goed. Het is leuk en over vijf jaar hoort het ook gewoon bij Breda. Kijk maar naar de Eurotoren waarin de Luchtmacht zich vestigde. Logistiek is Breda een goede plek, daar zal heel goed over zijn nagedacht.”

“Maar”, relativeert hij, “Breda is een zondagskindje en heeft te maken met een unieke ligging. Daar maken we gebruik van, maar we moeten ook wel dingen voorbij laten gaan. Je moet wel weten wat je wel en niet kunt. Logistiek kan heel belangrijk zijn voor Breda, maar overdrijf het niet. Dit is nu eenmaal niet het centrum van de wereld. De stad moet goed zijn en blijven in het woon- en werkmilieu. Dat moet je zo laten. Je gaat nu eenmaal geen metropool worden. Houd dit vast. Dan gaat het economisch ook het best.” Hoppen verwijst daarin naar buurstad Tilburg. “Die stad bouwt nu 100-duizend vierkante meter aan winkels, zonder dat burgemeester en wethouders weten of het project überhaupt werkt. Dat heeft geen zin en is geen goed ontwikkeling.”

Een ander ding dat Hoppen graag ziet veranderen is de hoeveelheid kleine supermarkten in het centrum. “Breda heeft als motor de binnenstad. Economisch gezien ook. Dat moet je verdedigen, maar durf wel dingen te veranderen. Bundel kleine supermarkten bij elkaar en maak er een grote van. Zoals de XL-supermarkt van 6000 vierkante meter die nu naast het NAC-stadion komt, waaraan Heja op het moment verbonden is. Dat past wel degelijk bij een bourgondische stad als deze.”