Het Graphic Design Museum in Breda, kort na de opening. foto Peter Cuypers
Het Graphic Design Museum in Breda, kort na de opening. foto Peter Cuypers

Opinie: 'Breda focust te veel op kwantiteit'

Opinie

BredaVandaag.nl biedt politici, ondernemers en direct betrokkenen de kans hun mening te geven over de Toekomst van Breda. Vandaag in aflevering 2, Mieke Gerritzen, directeur van het Graphic Design Museum in Breda.

OPINIE - Wat betekent cultuur voor een stad als Breda. Laten we eerst eens kijken wat cultuur vandaag de dag is. De kaders waar we in werken en leven zijn de afgelopen tien, vijftien jaar veranderd. Dat heeft te maken met internet, mobiele telefoons, misschien ook al een beetje gaming. Nieuwe technologieën zijn ons leven binnengedrongen en zonder dat we er dagelijks bij stilstaan hebben ze een plek in ons bestaan gekregen en daarmee veranderingen teweeggebracht.

Ieder mens heeft wel eens zo’n moment dat hij of zij zich afvraagt hoe de veranderingen ook alweer tot stand waren gekomen. Waar komen we vandaan. Voor mij is dat cultuur. Een stukje reflectie op ons bestaan.
Omdat ik de consequenties van de dingen die er gebeuren belangrijk vind ben ik directeur geworden van het Graphic Design Museum, het museum over visuele communicatie. Het fundament van hoe wij met elkaar communiceren, een museum dat naar de toekomst kijkt, naar nieuwe ontwikkelingen in technologie, maar ook terugblikt en verbindingen legt met de geschiedenis.

Breda wil de stad van de beeldcultuur worden en heeft anderhalf jaar geleden het Graphic Design Museum geopend. Een prestigieus gebouw waar het dynamische vakgebied Graphic Design vorm krijgt en de (inter)nationale bezoekers en bewoners van Breda kan informeren over de geschiedenis en actualiteit van de visuele communicatie welke een grote rol speelt in ons leven. Een museum uniek in de wereld, het heeft de potentie om Breda op de wereldkaart te zetten. Dat gaat echter niet van de ene op de andere dag. Het museum moet reputatie opbouwen en het merk Graphic Design Museum uitbouwen.

In Breda heerst een beetje een mentaliteit van hoe meer hoe beter. De gemeente heeft inmiddels naast het Graphic Design Museum nu het Centrum voor Beeldcultuur opgezet in de Reigerstraat dat de 3 Bredase festivals een onderkomen biedt. Bijvoorbeeld het Graphic Design Festival en dat wordt daardoor nu niet vanuit het Graphic Design Museum georganiseerd, dat is onhandig. Het is een prachtig festival, de mensen die het nu organiseren doen het geweldig, maar zo’n festival zou een verlengstuk moeten zijn van het unieke Graphic Design Museum. Het cultuurbeleid van de gemeente is soms niet zo strategisch en ik hoop dat dit in de toekomst beter op elkaar afgestemd wordt.

Ik mocht in Breda niet stemmen. Als ik had mogen stemmen was mijn stem naar Wilbert Willems gegaan. Ik ben een fan van deze wethouder. Een werkelijk gepassioneerde man, heel betrokken bij de stad en ook bij de cultuur. Breda is cultureel ambitieus en Wilbert Willems is daar op dit moment verantwoordelijk voor. Breda stad voor de beeldcultuur. Ik vind het fantastisch. Beeldcultuur is het begrip waar ik als specialist van visuele communicatie al jaren mee bezig ben. Toen ik hoorde dat Breda de stad voor de beeldcultuur zou moeten worden dacht ik: dat is mooi daar kan ik mijn steentje aan bijdragen.

Ik heb zelf altijd geleerd als je echt iets in de wereld wil zetten moet je een keuze maken. Je moet focussen op datgene wat je wil vertellen en overdragen.
Ik merk dat in het cultuurbeleid van de stad Breda kwantiteit soms belangrijker is dan kwaliteit. Ik denk dat iets minder maar beter uitgewerkte projecten een duurzamer effect hebben voor de bewoners en uiteindelijk ook voor de reputatie van de stad.

Dit opinieverhaal is geschreven door Mieke Gerritzen, directeur van het Graphic Design Museum in Breda.
Morgen aflevering drie in deze serie over de Toekomst van Breda.