Afbeelding

‘Hoe groter en officiëler de opdracht, hoe leuker het is’

Algemeen

BREDA – Geen gewone of saaie opdracht voor school, maar een echte klus voor een echt bedrijf. De eerstejaars leerlingen van de opleiding Media & Vormgeving aan het Radius College doen mee aan de design competetie ‘Designed by Students’.

Steeds vaker zie je dat een bedrijf een school in de armen neemt voor een grote opdracht. Voor het Radius College hebben de bedrijven digit@@L, Cramers Grafische Vormgeving en de Italiaanse ontwerper Gabriele Piazzoli een project voor de leerlingen bedacht. De designers in opleiding moeten een ontwerp maken voor een laptopsleeve. Het winnende ontwerp wordt op de sleeve afgedrukt en komt in de winkels te liggen.

“De eerste helft van het eerste jaar heeft stage, en de andere helft heeft praktijksimulatie. Dat laatste gaan we nu omzetten naar echte praktijkopdrachten, dus voor een echte opdrachtgever” legt Sietske Geertsma, instructeur 1e jaars, uit.

De opdrachten zijn volgens haar erg belangrijk voor de ontwikkeling van de studenten. “Ze krijgen meer contact met bedrijven en ze ontwikkelen feeling voor de klanten. Ook leren ze beter omgaan met de wensen van de opdrachtgever. De leerlingen hebben naar de opdracht toegeleefd. Hun werk wordt nu echt gepubliceerd. Hoe groter en officiëler de opdracht, hoe leuker het is”, vertelt Geertsma.

Tijdens de uitleg van de opdracht is er een livechat geregeld met de hoofdopdrachtgever, Gabriele Piazzoli. Hij is de eigenaar van Skillfwd, een bedrijf die laptop en telefoon hoesjes ontwerpt voor Apple producten. Tijdens de chat krijgen de leerlingen de gelegenheid om vragen te stellen over de wensen van Piazzoli.

De 19-jarige Eduard St. Nicolaas vindt de opdracht veel nut hebben. “Ik vind dit beter dan andere projecten. De rest is oninteressant omdat je dingen voor niets ontwerpt. Nu ontwerp je voor een echte opdrachtgever. Je kunt er je eigen creativiteit in kwijt.”

Anouk E., 16 jaar heeft er ook zin in. “Leuk project, vooral omdat je je eigen ontwerp kan maken en je eigen creativiteit er in kunt stoppen. Je leert hoe het er aan toegaat later en hoe je om moet gaan met klanten.”

Het lijkt zo simpel. Bedrijven schakelen scholen in en laten zo goedkoop een opdracht uitvoeren. Geertsma is het hier niet mee eens. “Bedrijven hebben scholen nodig, maar het werkt ook andersom. Er worden goede afspraken gemaakt over de voorwaarde van de samenwerking.”

De studente Karin van Bergen (19) vindt niet dat de scholieren worden uitgebuit. “We krijgen meer vrijheid in het uitvoeren van de opdrachten. En daarbij staat het goed op je cv en heb je weer een mooi product in je portfolio.”

De samenwerking met het bedrijfsleven blijft volgens de projectleidster belangrijk. “De studenten leren zelfstandig beslissingen te nemen om de opdrachtgever tevreden te stellen.”
Niet alleen de leerlingen komen dichterbij het bedrijfsleven, maar ook de school zelf. “Het is natuurlijk een stukje reclame voor ons. Maar het belangrijkste vind ik de bekendheid van studenten. Hun naam komt uiteindelijk op het product.”

Kijk voor meer informatie op www.designedbystudents.nl