Drie Fransen botsten op de Houtmarkse bussluis. De ravage was weer groot. foto Erik Eggens
Drie Fransen botsten op de Houtmarkse bussluis. De ravage was weer groot. foto Erik Eggens

Deskundige: Bussluis Houtmarkt moet blijven

Opinie

OPINIE - De bussluis aan de Houtmarkt in Breda houdt de gemoederen bezig. Ongeveer iedere twee maanden vindt er aanrijding plaats met als gevolg veel schade. Verkeerskundige Ruud Hornman van de NHTV ging kijken op verzoek van BredaVandaag.nl. Is het terecht dat gevraagd wordt om extra maatregelen? Zijn analyse.

Waarom ligt die sluis daar? De binnenstad van Breda is een prettig winkelgebied; parkeren is niet altijd even gemakkelijk en redelijk duur, dus is openbaar vervoer een welkome aanvulling. Vooral als de bus op een centrale plaats in het centrum stopt. Maar om te voorkomen dat er ook ongewenst autoverkeer door het centrum gaat rijden moet de bus (en eventueel de taxi) unieke toegang krijgen.
Eigenlijk zou een bord daarvoor voldoende moeten zijn, maar helaas werkt het zo niet. Waar een auto kán rijden zál die ook rijden. Dus wordt er een zogenaamde dynamische, selectieve afsluiting geplaatst: de bussluis met ‘zo’n paal’. Het is helaas vaak noodzakelijk om gewenst gedrag af te dwingen.

De situatie
En is er eigenlijk wel iets mis met de bussluis? Je kunt een paal, die spontaan uit de weg omhoog komt niet zo maar plaatsen. Daar horen waarschuwingen, borden en verkeerslichten bij. De bussluis aan de Houtmarkt ligt tussen meerdere van die borden en waarschuwingen. Iemand die bij de afsluiting zelf aankomt, en geen bestuurder is van een bus of taxi, heeft al minimaal twee verbodsborden en twee waarschuwingen “over het hoofd gezien”. Bovendien staat er een verkeerslicht bij de afsluiting.
Natuurlijk zijn er nog wel een paar punten waar het allemaal nog nét iets duidelijker kan, maar of je daarmee de aanrijdingen voorkomt valt te betwijfelen. Het lijkt er haast op dat iemand die in aanraking komt met de beruchte paal er bewust voor heeft gekozen om te proberen nog snel even mee te rijden met een bus of een taxi.

Ervaringen
Als je een dik half uur staat te kijken bij de bussluis, dan valt er wel van alles op.
- Het is een komen en gaan van bussen, taxi’s en ladende en lossende vrachtwagens;
- De hele omgeving is druk en het wekt niet de indruk van een exclusieve ruimte voor openbaar vervoer;
- Er komen ook vaak nog andere voertuigen, die met een sleutel de paal kunnen bedienen;
-De paal blijft verleidelijk lang naar beneden voor mensen die denken daar dan wel gebruik van te kunnen maken;
- Politie komt regelmatig zonder zwaailicht of geluidssignalen (en dus zonder noodzaak?) door de bussluis rijden;
- Ter hoogte van bussluis zelf is het rommelig en palen zelf vallen niet heel erg op. De bestrating is gehavend en vervuild, en alles ziet er een beetje grijs en grauw uit.

En dan is het zo ver: er komt een Belgische auto, op de voet gevolgd door een Frans exemplaar op de bussluis af rijden. Ze rijden niet hard en er is geen bus of taxi in de buurt die de paal bedient. Er staat wel een politieauto, dus zou je verwachten dat er nu een keer lik-op-stuk beleid kan worden getoond. Maar helaas, de buitenlandse bezoekers beginnen met veel gestuntel aan hun ommekeer, en na veel heen en weer steken, en het hinderen van een arriverende bus rijden ze weer de bussluis uit.

Aanbevelingen
Een aantal vragen blijft hangen na dit bezoek:
Moeten we de gemeente vragen om de laatste twijfels over de duidelijkheid van de borden nog weg te werken? Ja, dat is waarschijnlijk wel een verstandig idee.
Zou de bussluis zelf niet wat opvallender gemaakt kunnen worden? Waarschijnlijk wel, maar dat maakt de kosten wel hoger.
Moeten we vragen om bussen en taxi’s maar ‘even’ een andere route te laten volgen? Nee, openbaar vervoer in het centrum van een winkelgebied is een groot goed als je een alternatief wilt bieden voor de auto.
Waarom reageert aanwezige politie niet op het maken van verkeersovertredingen? Hier lijkt een kans verloren te zijn gegaan. Moet de hele bussluis maar worden opgeheven? Nee, want blijkbaar is het erg moeilijk om sluitende ‘afspraken’ te maken met de automobilisten.

Conclusie
Conclusie: de bussluis aan de Houtmarkt dient een goed doel en de aankondigingen en waarschuwingen zijn absoluut niet slecht of moeilijk zichtbaar. Alleen de drukte in de buurt van de sluis zorgt voor veel afleiding. Maar het lijkt toch moeilijk voor te stellen dat iemand per ongeluk op of tegen zo’n bewegende paal terecht kan komen. Bij een aanrijding lijkt de veroorzaker eerder een gevaar voor zichzelf en de omgeving te zijn dan dat de schuld bij de bussluis moet worden gezocht.

Bovenstaand verhaal is de mening van verkeerskundige Ruud Hornman van de NHTV