Jacht op winkeldieven wordt intensiever

Zakelijk

BREDA – De jacht op winkeldieven wordt intensiever. Het Retail Platform kreeg 15-duizend euro om de website winkelebreda.hbdlokaal.nl verder uit te breiden en te promoten.

Wethouder Cees Meeuwis ontving de cheque uit handen van directeur-generaal mw. Dineke ten Hoorn Boer van het ministerie van Justitie. De gemeente sluist het door naar het Retail Platform die het geld besteedt om meer bekendheid aan de website te geven.

Op deze site kunnen ondernemers foto’s bekijken van veelplegers. De beelden staan op een voor aangesloten leden toegankelijk gedeelte van de website. “Er zijn nu 125 deelnemers. Dat willen we graag verdubbelen”, aldus retailmanager Jac Trum.

Op dit moment zijn alleen ondernemers uit de binnenstad aangesloten en daar moet verandering in komen vindt het Retail Platform. Winkeliers van andere winkelcentra in Breda, zoals Heksenwiel en Hoge Vucht, worden nu benaderd.

“Dat gaat niet door een simpel briefje te sturen. Elke winkelier moet bezocht worden. Daar willen we studenten voor inhuren. Die kunnen de ondernemers op de hoogte brengen van de website.”

Het is volgens Trum niet makkelijk om in de praktijk foto’s te publiceren. Hij wijst op de schendig van privacy, wat juridisch nogal gevoelig ligt.

Trum: “Wij willen natuurlijk meer, maar zijn afhankelijk van de officier van justitie. Het verschilt per regio hoe met het openbaar maken van beelden wordt omgegaan. Daar is geen landelijke richtlijn voor.”