'We zijn eigenlijk gewoon mediators voor leerlingen'

Algemeen

BOEIMEER – Een luisterend oor bieden aan leerlingen die gepest worden of ruzie hebben, om vervolgens samen naar een oplossing te zoeken. Dit is de basis van het 'Peer Mediation' project waar negen leerlingen van het Mencia de Mendoza lyceum de afgelopen twee jaar mee bezig waren.

Donderdag 30 september ontvingen de leerlingen een certificaat van wethouder Boelema voor hun inspanningen. Op het certificaat staat dat ze de basisvaardigheden van het bemiddelen onder de knie hebben.

“Ik heb het altijd belangrijk gevonden om mensen te helpen”, vertelt een van de leerlingen, Mathijs Machielse. “Daarnaast denk ik dat het heel handig kan zijn voor een later beroep om goed te communiceren. Ook staat het wel mooi op je CV.”

Twee jaar geleden kregen negen leerlingen een tweedaagse training over het bemiddelen van ruzies. De leerlingen werden benoemd door andere leerlingen uit de klas, die moesten namelijk iemand uitkiezen die goed kan praten.

De schoolprestaties lijden niet onder de 'conflictbemiddeling', zoals de leerlingen Peer Mediation liever noemen. “Het is nog beter zelfs. Aan bepaalde activiteiten, zoals een maatschappelijke stage, hoeven we niet eens deel te nemen” vertelt Machielse. “Verder is het niet erg tijdrovend. We worden alleen opgeroepen wanneer we nodig zijn.”

De leerlingen hebben inmiddels rond de acht conflicten moeten oplossen. Ze behandelden elk conflict in groepjes. Machielse en zijn partner in het lesprogramma, Toon Kok, hebben hiervan 3 conflicten voor hun rekening genomen. “We merken gewoon dat leerlingen meer loslaten en zich meer op hun gemak voelen bij leeftijdsgenoten dan bij leraren. Daarom hebben we goed kunnen helpen”, aldus Machielse.

De groep van negen leerlingen heeft de afgelopen twee jaar de eerste en tweede klas geholpen, en momenteel zijn er tien leerlingen die de tweedaagse training gaan volgen. Zo kunnen zij binnenkort hetzelfde werk gaan verrichten en de groep uitbreiden naar negentien 'mediators'.