Lobbygroep moet afname HSL stops beperken

Economie

BREDA – Een lobbygroep van kleinere Europese steden, waaronder Breda, die aangesloten zijn op het HSL-netwerk moet voorkomen dat het aantal stops van de HSL-treinen vermindert. Wethouder Wilbert Willems: “Die dreiging bestaat.”

Volgens Willems bestaat de tendens onder spoorwegbedrijven het aantal stops tussen Europese metropolen, zoals Londen en Parijs, te verminderen. “Dat gebeurt vanuit commerciële overwegingen. Het logisch dat ze snel vervoer willen tussen de grote steden om de concurrentie met het vliegtuig aan te gaan.”

Het aantal afgesproken tussenstops ligt op voorlopig op 8 en als het aan Willems ligt wordt dat aantal verdubbeld. "Daar gaan we uiteindelijk voor. Daarin zullen de spoorwegmaatschappijen wel in moeten overtuigen, want de tegenovergestelde tendens dreigt."

Afgelopen woensdag kwamen afgevaardigden van de European Network of High Speed Regions (ENHSR), dat in 2009 in het leven is geroepen, in Breda bij elkaar voor het jaarlijkse overleg. De ENHSR bestaat naast Breda als vertegenwoordiger voor Brabantstad, uit het Franse Lille voor de regio Nord Pas de Calais, de stad Ashford uit de Engelse regio Kent en vertegenwoordigers uit Vlaanderen.

“Er zijn voorbeelden uit Duitsland en Frankrijk dat die tussenstops afnemen. Wij moeten dat voorkomen door het belang van de stops aan te geven. Lobbyen blijft nodig. Voor Breda geldt vanuit sociaal economisch oogpunt de kracht van het achterland met steden als Eindhoven Den Bosch en Tilburg”, zegt de wethouder.

Het waren goede gesprekken, meent de wethouder. “Het gaat daarin niet alleen om de positieve aspecten, maar net zo goed om de nadelen. “De komst van de HSL is niet alleen mooi en prachtig. De kans bestaat dat ook meer mensen wegtrekken. Dat is goed om bij stil te staan. Daarom moeten we bezig blijven."