http://www.bredavandaag.nl/nieuws/economie/40459/2010-12-13/gratis-parkeren-op-csm-terrein-reele-optieImpressie LDS
http://www.bredavandaag.nl/nieuws/economie/40459/2010-12-13/gratis-parkeren-op-csm-terrein-reele-optieImpressie LDS

'Gratis parkeren op CSM terrein reële optie'

Economie CSM-terrein

OPINIE - Naast verkeerskundige Ruud Hornman, vindt ook stedenbouwkundig bureau Lanser Dieleman uit Breda dat het CSM terrein benut zou kunnen worden als parkeerplaats.

Door Ivo Dieleman

"De binnenstad van Breda: Tientallen hectares braakliggende grond en een hoog oplopende parkeerproblematiek. Hoe twee ‘problemen’ elkaars oplossing kunnen zijn!

Zoals ondertussen bekend, gaan zowel het Havenkwartier als het voormalige CSM terrein de komende decennia transformeren van verouderd bedrijventerrein naar een nieuw stedelijke centrum. Deze nieuwe ontwikkeling dient een versterking van de historische binnenstad te worden.

Het nieuw te ontwikkelen stedelijke centrum wordt verbonden met de historische binnenstad via het nieuwe station en het Valkenberg enerzijds en de Nieuwe Prinsenkade / Prinsenkade anderzijds. Met de economische crisis laat deze herontwikkeling voorlopig nog even op zich wachten. De vraag die daar bij rijst, is wat Breda in de tussentijd met al die hectares in onbruik geraakte stad kan aanvangen?

In het verlengde van die vraag kampt de binnenstad van Breda met ernstige parkeerproblematiek, waarbij met name op zaterdagen, koopavonden, koopzondagen en speciale dagen, ernstige congestie optreedt op de route Markendaalseweg, Prinsenkade en de Nieuwe Prinsenkade. Dit is tevens de toekomstige hoofdverbinding tussen de historische binnenstad en het nieuw te ontwikkelen stedelijk centrum op het voormalige CSM terrein.

De problematiek is zo ernstig dat op deze dagen omwonenden van de Markendaalseweg hun parkeergarage niet meer in of uit kunnen, abonnementhouders van de Barones eventueel moeten gaan uitwijken naar andere parkeergarages, de verkeersveiligheid in het geding komt en Veolia overweegt om definitief een aantal van haar busroutes door de binnenstad te schrappen. De problematiek wordt met name veroorzaakt doordat vele bezoekers alleen parkeergarage de Barones weten te vinden. De introductie van een elektronisch parkeerroute systeem zou bezoekers moeten helpen om de weg naar andere parkeergarages te vinden.

Het Bredase stedenbouwkundige bureau Lanser Dieleman Stedenbouw (LDS) vraagt zich af of bovenstaande voorstellen de parkeerproblematiek daadwerkelijk oplossen. LDS is op zoek gegaan naar een duurzame oplossing waarbij zij zichzelf de vraag stelde: hoe ver/lang is men bereid te lopen als men gratis kan parkeren?

Parkeren doet men in dit geval het liefst zo dicht mogelijk bij de binnenstad en daar betaalt men een kleine 2 euro per uur voor. LDS heeft de looproute van het Centraal Station tot en met de Grote Markt als aanvaardbare wandelafstand genomen en op basis daarvan een quickscan uitgevoerd naar in aanmerking komende locaties (binnen een vergelijkbare afstand van 800 m) om gratis parkeren mogelijk te maken en daarmee de druk op de route Markendaalseweg, Prinsenkade en de Nieuwe Prinsenkade te verlichten.

Het voormalige CSM terrein komt daarbij naar voren als zeer kansrijke optie. De locatie concurreert met bestaande binnen de singel gesitueerde betaalde parkeergelegenheden, maar onderscheidt zich doordat men op het voormalige CSM terrein gratis kan parkeren. Aangezien het terrein al een half verharding heeft van puin zijn zullen de investeringskosten minimaal zijn.

Met de visie op de lange termijn is het bieden van gratis parkeermogelijkheden op het voormalig CSM terrein zeer strategisch voor de stad Breda, omdat daarmee de locatie van het nieuw te ontwikkelen stedelijk centrum en route naar de historische binnenstad alvast op de ‘mental map’ van Bredanaars en bezoekers van Breda wordt gezet."