‘Green Valley kon website Breda voor de helft maken’

Economie

BREDA – Internetbedrijf Green Valley uit Delft, dat ook in de race zat om de website Breda.nl te bouwen, is op z’n minst verbaasd dat concurrent Dutch Open Projects (DOP) uit Leusden er met de opdracht vandoor is gegaan. "We verschilden in service niet van DOP, alleen wij konden het voor de helft van de 424-duizend euro doen."

Dit bleek uit documenten die OpenNu-initiator Michel Spekkers kreeg via een WOB-verzoek. Een medewerker van Green Valley, die de aanbesteding voor het bedrijf leidde, meent dat de keuze voor DOP vragen opwerpt. “In de scorematrix die de gemeente maakte, kwamen wij wat betreft totaalscore kosten 0,8 procent lager uit dan DOP. Terwijl bij ons de eenmalige kosten geen 424-duizend waren, maar nog onder de twee ton”, stelt deze medewerker.

Volgens Green Valley kon ook hetzelfde serviceniveau als DOP geboden worden. Bij Green Valley lagen de jaarlijkse kosten van de website (70-duizend euro) wel aanzienlijk hoger. “Maar ik kan me niet voorstellen dat we daardoor, met het eenmalige bedrag in het achterhoofd, lager scoren dan DOP.”

De medewerker vindt daarnaast dat de gemeente Green Valley wat betreft overheidsrichtlijnen verkeerd heeft beoordeeld."Green Valley investeert al sinds haar oprichting uitdrukkelijk in deze richtlijnen en participeert vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid ook in diverse programma's op rijksniveau."

-Update: De PvdA en SP hebben raadsvragen gesteld naar aanleiding van de berichtgeving van Michel Spekkers' blog en deze website.