Wethouder Boelema: Kritiek op kosten site onterecht

Economie

CENTRUM – Wethouder Saskia Boelema vindt de kritiek op de kosten voor de nieuwe gemeentelijke website niet terecht. “Bedrijven die zeggen dat ze het goedkoper hadden kunnen doen, hadden zich moeten melden bij de aanbesteding.”

Boelema pareert daarmee de kritiek van internetdeskundigen en van Green Valley, dat wel in de race was voor de nieuwe site. Het bedrijf uit Delft meldde aan BredaVandaag.nl dat het de site voor de helft van de kosten had kunnen doen. “Dat is gewoon niet waar”, stelt Boelema. “Alle kosten opgeteld waren ze duurder, dat kun je ook nakijken in de offertes. Wij hebben gekozen voor de beste oplossing.”

Kritiek raadsfracties
Ook de kritiek van de verschillende raadsfracties stoort haar. “Zij zijn al maanden op de hoogte van de kosten en van het ontwerp. Vreemd om dan nu ineens daar opmerkingen over te maken.” Volgens haar hebben de fracties dus eerder kansen gehad om bij te sturen. “Dat zal ik ook stellen in mijn antwoorden op deze vragen.”

Dat er geen richtlijnen zouden zijn voor het maken van de website , onder meer voor toegankelijkheid, is volgens haar ook maar ten dele waar. “Die richtlijnen zijn inderdaad nog niet verplicht, maar iedereen in de IT-wereld weet dat zo’n verplichting er wel aan komt in de toekomst. Wij zijn daar nu al op voorbereid. Anders zit je later met de gebakken peren.”

Meerdere websites
Ze benadrukt ook nog maar eens dat onder breda.nl meerdere subsites komen te vallen. “Veertien in totaal. Ook de site van de gemeenteraad gaat hieronder vallen en de hotelboekingen van de VVV. Het is ook nadrukkelijk niet de site van de gemeente, het is de site van de gemeente, voor de gemeente. Dus meerdere partijen kunnen content aanleveren. ”

Volgens de wethouder is de gemeente door deze opzet op termijn goedkoper uit. “En doordat de site Open Source is, zitten we niet vast aan een leverancier en kunnen we ook modules met andere gemeenten uitwisselen.”

De site was ook erg aan revisie toe. “Vergeet niet dat we een website hadden die technisch uit 2000 stamde, die was echt aan vervanging toe. Deze website is 2.0, biedt ruimte voor interactie”, vertelt ze. “Daarmee lopen we voorop en is de site ook onvergelijkbaar met de site van Goirle, waaraan gerefereerd wordt. Daar is dat niet mogelijk.”

Dienstverlening
Bovendien biedt de nieuwe site extra dienstverlening. “Inwoners van Breda kunnen nu 24 uur per dag terecht bij de gemeente voor aanschaf van verschillende producten. Dat kon eerst ook allemaal niet.”

Engelstalig
Collega-wethouder Cees Meeuwis wijst op een ander voordeel: “De website kan nu ook onderdelen in andere talen bevatten. Grote delen van de site zijn straks ook in het Engels beschikbaar, zodat we op die manier ook buitenlandse partijen kunnen bedienen.”