Afbeelding

NACADEMY: 'Na half jaar betere leerling'

NAC

STEENAKKER - NAC startte twee weken geleden het scholingsprogramma Playing for Succes dat dinsdag officieel werd geopend. Een nieuw onderwijstraject voor leerlingen van het basis-, middelbaar- en mbo-onderwijs.

"Het is de bedoeling dat het zelfvertrouwen en de leerprestaties van de leerlingen in een half jaar worden verbeterd", legt Danny Evertse, projectleider bij Teamplay@NAC, uit.

Playing for Success is een aanvulling op de acht andere onderwijsprojecten die reeds uitgevoerd worden bij NAC Breda. Teamplay "Dit project is niet voor de vervelende leerlingen op scholen die alle aandacht opeisen maar zelf niets uitvoeren", zegt Evertse. “Juist voor de kinderen die door die vervelende klasgenoten achter raken, is dit concept bedacht."

De leerlingen worden geselecteerd door de deelnemende onderwijsinstellingen INOS Katholiek Onderwijs Breda , de Avans Hogeschool en het ROC West-Brabant. Ze tekenen een contract, dat wordt aangeboden door een NAC-speler, waarna ze 10 weken lang intensieve begeleiding krijgen in een luxe leercentrum in het stadion. De begeleiding gebeurt door leraren van de verschillende organisaties.

“We zijn nog bezig met een lespakket te ontwikkelen waarbij leerlingen wel les krijgen, maar dat niet door hebben", aldus de projectleider. "We vragen de kinderen bijvoorbeeld hoeveel stoeltjes vak G van het stadion telt en zonder dat ze dat dan doorhebben zijn ze dan bezig met rekenen."

Voor het project is een nieuw leercentrum, de 'NACADEMY’ onder de eretribune van het stadion gerealiseerd. Alle elementen die bij het Rat Verlegh stadion horen zijn in het klein nagebootst. Vanaf de hal loop je over het NAC logo direct tegen een flatscreen aan met de standen van de eredivisie. Een paar meter links de gang in kom je bij het lokaal ‘De kleedkamer’ met bureaus in de vorm van kleedhokjes en aan de muren douchekoppen. “Het ziet er precies zo uit als in de echte kleedkamer”, licht Evertse toe.

Daarnaast zijn er een 'bestuurskamerlokaal' en een 'veldlokaal' nagebootst. Het laatste lokaal heeft kunstgras op de vloer en aan de muren foto’s van volle tribunes. “We hebben ook nog een televisie- en radio ruimte waar leerlingen filmpjes kunnen maken of bijvoorbeeld een speler kunnen interviewen”, vertelt Evertse.

“Het project is over komen waaien uit Engeland waar leerlingen al langer leerondersteuning aangeboden krijgen bij voetbalclubs. De resultaten zijn indrukwekkend”, vertelt de projectleider. “We zijn nu twee weken bezig en de leerlingen reageren ontzettend enthousiast. Als alles loopt zoals wij dat willen, kunnen hier elk jaar 1400 kinderen terecht.”