http://www.bredavandaag.nl/nieuws/economie/43964/2011-02-23/bustrace-centrum-minder-verkeer-over-delpratsingelbeeld: gemeente Breda
http://www.bredavandaag.nl/nieuws/economie/43964/2011-02-23/bustrace-centrum-minder-verkeer-over-delpratsingelbeeld: gemeente Breda

Bustracé centrum: minder verkeer over Delpratsingel

Economie

CENTRUM – De gemeente heeft gekozen voor het bustracé waar bij straks het minste verkeer over de Delpratsingel rijdt. Voor een goede doorstroming van het verkeer naar de nieuwe OV-Terminal moest het college kiezen uit drie scenario’s.

Die beslissing heeft het nodige effect op het overige verkeer. Zo verdwijnt op den duur het meest westelijke gedeelte van de Sophiastraat. Verkeer op de Academiesingel moet nu nog een scherpe bocht naar rechts en links maken om de weg te vervolgens. Straks rijdt het meteen rechtdoor de Delpratsingel op. Het stukje Sophiastraat wordt waarschijnlijk bij het Park Valkenberg getrokken.

Eenmaal op de Delpratsingel kan de automobilist maar tot aan de Meerten Verhoffstraat doorrijden. Het andere gedeelte tot de Terheijdenseweg. Het stuk daarna is alleen bedoeld voor bussen. De gemeente legt daar een busbaan aan. Het verkeer moet dan of naar links of naar rechts de John F. Kennedybrug op die leidt naar Sophiastraat en de John F. Kennedylaan.

Eind 2009 is gekozen voor een bustracé dat loopt over de Terheijdenseweg, Delpratsingel en John F. Kennedylaan. Bij de vaststelling van dit tracé kwam naar voren dat het autoverkeer op de Delpratsingel zou toenemen ten opzichte van de huidige situatie. Daarom werd besloten om drie scenario’s uit te werken voor verminderen van het verkeer op die singel.

Wethouder Wilbert Willems (GroenLinks, Mobiliteit) zegt dat de keuze voor het tracé na uitvoerig onderzoek en discussie ruim een jaar geleden tot stand is gekomen. “Het was toen alleen nog niet duidelijk hoe het verkeer op de Delpratsingel het beste verminderd kon worden. We hebben nu gekozen voor een scenario dat past binnen de voorwaarden die eerder gesteld zijn en ervoor zorgt dat het verkeer op die singel afneemt.”

Op basis van het gekozen scenario kan nu het voorlopig ontwerp van het bustracé in de binnenstad verder uitgewerkt worden. De gemeente verwacht nog vóór de zomervakantie dat vrij te kunnen geven voor consultatie. Komend najaar neemt het college van B&W een besluit over een definitief ontwerp.