Onderzoek toont verdeeldheid aan over koopzondag

Economie

BREDA – Uit onderzoek van brancheorganisatie CBW-Mitex blijkt de verdeeldheid in het mkb over de koopzondagen erg groot. ‘Over het aantal dat wenselijk is, kan de lokale politiek het best besluiten.’

CBW meldt dat bijna 90 procent van de ondernemers in het midden en kleinbedrijf het aantal door hun gemeente toegestane koopzondagen voldoende vindt.

Volgens het onderzoek geeft bij een verruiming van het aantal koopzondagen 55% van deze groep aan het aantal zondagopenstellingen gelijk te zullen houden, 14 procent zal verruimen en anderen laten het afhangen van omstandigheden.

Reden die worden aangevoerd zijn organisatorische beperkingen in verband met kleinschaligheid van het mkb, vraagtekens bij de commerciële aantrekkelijkheid van extra zondagopenstelling en in het verlengde hiervan het speciaal houden van de koopzondag.

Tweederde van het grootwinkelbedrijf zou meer dan 26 zondagen per jaar open willen met al haar vestigingen. Of in ieder geval met haar filialen in plaatsen vanaf ongeveer 100.000 inwoners. Bij kleinere vestigingsplaatsen willen veel grootwinkelbedrijven, net als het mkb, het aantal zondagopenstellingen af laten hangen van lokale omstandigheden, zo maakt de brancheorganisatie bekend.

Eén uniforme landelijke afspraak invoeren over aantal koopzondagen gaat op lokaal niveau niet goed functioneren, concludeert CBW-Mitex.

‘Daarvoor zijn de situaties per gemeente te verschillend. De grootte van de vestigingsplaats, de geografische situering en de omvang van de onderneming spelen een belangrijke rol in de overwegingen van ondernemers om meer of minder open te willen gaan’, zo is een van de conclusies.

CBW, representant van 17.000 grote en kleine winkels, pleit voor lokale besluitvorming over het aantal koopzondagen. De uitkomst van draagvlakonderzoek onder meer onder ondernemers, moet in deze besluitvorming meewegen, meent het bedrijf.