Officiele start Valetparking aan de Oude Vest foto Perry Roovers
Officiele start Valetparking aan de Oude Vest foto Perry Roovers

Meeuwis: ‘Onderzoek vooraf niet altijd nodig’

Economie

CENTRUM – Opeens was het er: Valet Parking. Uit de grond gestampt door wethouder Meeuwis. Hij oogstte er lof mee, maar ook kritiek. ‘Geen taak voor de gemeente’ en ‘had dit niet eerst onderzocht moeten worden?’. Meeuwis: “Nee.”

“Je moet goed kijken wat je wilt onderzoeken”, stelt de VVD-wethouder. “Onderzoeken worden vaak gebruikt om te legitimeren wat je wilt uitvoeren. Bovendien moet je oppassen dat de onderzoekskosten niet hoger zijn dan het simpelweg uitvoeren van een project.”

Er waren te weinig klanten, vooral de eerste weken, zo gaf Meeuwis eerder toe. En ook de laatste weken hield het niet over, al was het minder dramatisch dan in de eerste helft van de proef, toen in vier weken vijf klanten de auto lieten parkeren.

Toch zou hij het zo weer doen op deze manier, met slechts twee maanden voorbereiding en zonder onderzoek vooraf. “Bij dit project kon dat ook”, voegt hij toe. “Je moet niet altijd alles maar gaan doen of proberen. Projecten waar je investeringsverplichtingen hebt, zoals Dinalog of Via Breda moet je gedegen aanpakken. Daar zijn enorme financiële belangen meegemoeid.”

Toch verbaast hij zich als oud-ondernemer soms wel eens over de gang van zaken. “Je zit gevangen in de systematiek. Van ambtenaren wordt verwacht dat ze declareerbare uren schrijven. Iets anders is dat ik een jaar geleden ook niet wist dat ik deze pilot ging uitvoeren. Ik had er dus niks voor in mijn begroting voor opgenomen. Als je het dus gaat onderzoeken, moet je ook daar geld voor vrij maken.”

Het lijkt impulsief. Dat is het niet, geeft de wethouder aan. “Ik vind dat je elk besluit dat je neemt en elke euro die je uitgeeft moet kunnen uitleggen. Het gaat om gemeenschapsgeld. Aan de andere kant kun je niet elk besluit dat je neemt onderzoeken. Als je dat als ondernemer doet, ben je failliet voor het besluit is genomen.”

Meeuwis noemt ook het project waarbij daklozen van het IJ de singels opruimen. “Dat was bij wijze van spreken na twee keer een uur overleggen voor elkaar en past prima in Meedoen@Breda. Dat hoef ik ook niet te onderzoeken en dat kost ook nauwelijks geld.”

Een ander voorbeeld is de verhoging van de brug bij de Academiesingel. “Ik zie zelf wat er gebeurt, wat de situatie is en hoor wat watersporters willen. Wat moet ik dan onderzoeken? Dan krijg ik het antwoord dat ik wil horen, gelegitimeerd met een stempel van een onderzoeksbureau.”

Of, zoals hij het samenvat: “Je bent als bestuurder meer dan de woordvoerder van hetgeen ambtenaren en adviseurs aan beleid bedenken, je zit op zo'n plek omdat je geacht wordt ook zelf verstandig en zelfstandig na te kunnen denken."