'De wereld wordt mooier als iedereen iets leuks maakt'

Nieuws

BREDA - In Café Sandberg – de strakke hangout van het Graphic Design Museum in de Boschstraat - ontmoeten we Mieke Gerritzen. Vanaf 1 januari is Gerritzen (1962) officieel directeur van dit museum. "Anno 2008 is grafisch design democratischer dan ooit tevoren."

Door Carola Fox
Mieke Gerritzen is opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en ontwikkelde zich tot een gelauwerd ontwerpster. “Begin jaren ’90 ben ik me, naast mijn creatieve werk, ook met onderwijs gaan bezighouden. Dit resulteerde in een interessante baan als hoofd van de afdeling Design van het Sandberg Instituut. Verder ben ik vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van het World Wide Web. Vanaf 2000 heb ik eigenlijk niet meer voor opdrachtgevers gewerkt. Omdat ik mij in het bijzonder interesseer voor de effecten die de nieuwe media hebben voor ontwerpers, ben ik mij bezig gaan houden met het organiseren van evenementen waarbij het raakvlak tussen beeldcultuur en nieuwe media aan de orde komt. Een van die evenementen is de Biggest Visual Power Show, afgelopen mei in Los Angeles. Een dergelijk evenement zou ik ook graag naar het Grafisch Design Museum halen. Tijdens de Show bestaat er geen grens meer tussen culturele disciplines: iedereen die zich bezighoudt met beeldcultuur krijgt vijf minuten podiumtijd. Het is een mix tussen een popconcert en een conferentie.”

Op deze wijze creëert Gerritzen netwerken tussen ontwerpers, schrijvers en kunstenaars. Zelf zegt ze hierover: “Ik doe altijd alles met heel veel andere mensen. Wat leuk is, is dat het vak van grafisch ontwerper in de loop der jaren steeds breder en belangrijker is geworden. Dit komt door de telkens maar uitdijende media. Tegenwoordig kan iedereen iets maken op de computer. Maar ik geef iedereen een kans. Ook amateurfilmpjes neem ik, bijvoorbeeld, serieus. De wereld wordt tenslotte mooier of in ieder geval interessanter als iedereen iets leuks maakt. Anno 2008 is grafisch design democratischer dan ooit tevoren. Maar de professionals zijn en blijven voor het museum het belangrijkste.”

Ruimte voor nieuw talent
Plannen heeft de directeur genoeg. “Het museum moet iedereen gaan bedienen. Mijn doel is om historie en actualiteit met elkaar te verbinden. Met het museum bieden we gevestigde ontwerpers een podium, maar brengen we ook nieuw talent onder de aandacht van een breed publiek. Allereerst wil ik de website opnieuw inrichten. Die website moet zich ontwikkelen tot een platform voor iedere dag met onder andere filmpjes en online tentoonstellingen. Bij tentoonstellingen zullen niet alleen, zoals gebruikelijk, boeken worden uitgegeven. Zo heb ik inmiddels twee memoriespelletjes ontwikkeld waarvan het concept is veranderd. Nu moeten er niet twee dezelfde kaartjes bijelkaar worden gezocht, maar twee verschillende, die echter wel bijelkaar passen. Het spel wordt daardoor moeilijker en het zorgt voor een educatief element. Om het museum onder de aandacht van het publiek te brengen, onderzoeken we de mogelijkheid tot plaatsing van een billboard voor de deur. Hierop kunnen Bredanaars dan een SMS of filmpje plaatsen. Een ander idee is om iedereen z’n oude boeken te laten inleveren, zodat een ontwerper er een installatie van kan laten maken. Old meets new.”

Mieke Gerritzen wordt 20 december officieel geïnstalleerd als Directeur van het Graphic Design Museum, Beyerd Breda.