Afbeelding

Strak bouwschema station Breda van grootste belang

Nieuws

BREDA – Het tijdsschema waarin de aanleg van de nieuwe Stationslaan en de bouw van het openbaar vervoer terminal plaatsvindt, luistert nauw. Maar grofweg duurt de gebiedsontwikkeling van september 2011 tot en met het voorjaar van 2015. Althans, volgens planning van het college.

Wanneer alle officiële wegen zijn bewandeld, een akkoord van de gemeenteraad en de bezwaren zijn weggewerkt, dan start de bouw van een van de grootste gebiedsontwikkelingen in Breda: De Stationslaan en het nieuwe station.

In september begint de gemeente aan de westzijde van de Stationslaan die loopt van de Belcrumweg tot aan het nieuwe stationsplein. Daarvoor kiest het college, zodat het bouwverkeer vanaf het westen de bouwplaats van de Openbaar Vervoersterminal kan bereiken.

In november moet dan de bouw van de openbaar vervoer terminal starten. Dat is het deel aan de noordkant waar de aankomst- en het vertrekpunt van bussen gerealiseerd wordt.

In 2012 gaat de aanleg van de Verlengde Stationslaan, vanaf het Stationsplein tot aan de Doornboslaan, beginnen. De gemeente kan pas starten met de zuidelijke kant van het station als de bussen aan de noordzijde terecht kunnen.

“De Stationslaan, de Verlengde Stationslaan en de openbaar vervoer terminal moeten tegelijkertijd in het najaar van 2013 worden opgeleverd. Zodat we het project naar de zuidzijde kunnen kantelen”, aldus wethouder Alfred Arbouw.

Het Stationsplein aan de noordkant is voorlopig de enige plek zonder concrete invulling. Dat deel moet nog worden ontworpen. Dat ontwerp moet eind dit jaar af zijn. Arbouw: “Het is een complexe plaats, waar veel verkeerstromen samenkomen. Dat moet in goed overleg tot stand komen.”

Als alles volgens plan verloopt, is de hele gebiedsontwikkeling in het eerste kwartaal van 2015 klaar. Vanaf dat momnet is Breda een stadsdeel rijker, maar voor het zover is, moet er nog heel wat werk worden verzet en knelpunten worden verholpen.