Afbeelding

Het ziekenhuis moet leuker

Economie

SPORTPARK – De geur is de eerste minder prettige associatie die opborrelt wanneer de gedachte uitgaat naar een ziekenhuis. Maar ook de lange kille gangen en saaie wachtkamers doen een duit in het zakje. Het ziekenhuis moet leuker luidt het nieuwste devies.

Het is natuurlijk nogal een opgave, zo lijkt het in eerste instantie. Een ziekenhuis gastvrijer maken. Want wie naar een ziekenhuis moet, gaat niet uit vrije wil en al zeker niet om eens lekker te ontspannen. Daar was het dan ook op ingericht. Geen opsmuk, saai en zakelijk en natuurlijk kil.

Gastvrouwen
Maar daar wordt zoals gezegd aan gewerkt. Tot in detail. Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn ze in het Amphia Ziekenhuis begonnen met het inzetten van zogenaamde gastvrouwen. Vrijwilligers die een extra service bieden aan patiënten en bezoekers. Voor het gemak volgen we twee dames vandaag op hun route door een wirwar van gangen: Marja Neger en Ronnie Buijs.

“Iets drinken meneer, mevrouw. U zegt het maar. Bakje koffie, thee of iets fris”, vraagt Neger aan een aantal patiënten in een van de wachtruimten. De gezichten van de aanwezigen klaren direct op, want een bakkie gaat er wel in. Wat fijn, zie je ze denken.

“Je merkt dat de mensen het echt prettig vinden. Het maakt het wachten wat aangenamer. Sommigen zitten ook om een praatje verlegen. Dat vind ik zelf ook leuk. Ik heb vroeger in de horeca gewerkt, maar hier zijn de mensen echt dankbaar.” Haar collega Buijs knikt instemmend.

Loungebanken
Wat begon als een proef op een afdeling heeft zich verspreid door het hele ziekenhuis. Dat gebeurt eveneens met andere initiatieven die de sfeer ten goede moeten komen. Inmiddels lopen er nu zo’n veertig gastvrouwen rond en als het project volledig op alle locaties is uitgerold, zijn dat er in totaal zestig.

De laatste jaren is op verschillende poli's ook het interieur onder handen genomen. Door foto's, muurschilderingen en gekleurde wanden leven de gangen op. Grote loungebanken, tafels en stoelen als uit een grandcafé hebben de plaats ingenomen van de steriele metalen banken.

“Het zit hem vaak ook in de kleine dingen”, meent Amphia woordvoerster Judith Jansen. “Kijk naar de tijdschriften. Dat houden we tegenwoordig beter bij. Het mag niet meer gebeuren dat er bij liggen van een paar maanden geleden." Om zulke dingen te bewerkstelligen doelt ze mede op een cultuuromslag die binnen de ziekenhuismuren plaatsvindt. "We proberen het personeel mee te geven dat ze nog beter opletten en elkaar ook attenderen. Met elkaar net dat stapje extra zetten.”

Meest Gastvrije Ziekenhuis
Intussen loopt arts de gang op om een volgend patiënt op te halen. Een man in een rolstoel maakt aanstalten om naar de behandelkamer te gaan. “Nog snel een koffie?”, vraagt Neger. “Heerlijk, dan moet de dokter maar even wachten”, antwoordt de patiënt.

Het Amphia Ziekenhuis is inmiddels met alle drie de locaties genomineerd voor ‘Meest Gastvrije Ziekenhuis’ en dat komt mede door de getroffen maatregelen. Jansen is daarvan overtuigd. “Vorig jaar kwamen we nog niet voor in de top tien en nu wel. Dat zegt genoeg. Dat betekent niet dat we er al zijn, maar wel dat we goede dingen aan het doen zijn.”