De eerste officiële rit van de Fyra vanuit Breda, zondag 3 april. foto Thaddeuz
De eerste officiële rit van de Fyra vanuit Breda, zondag 3 april. foto Thaddeuz

Brabant voert druk bij minister op om Fyra-debacle

Economie

DEN BOSCH/BREDA – CDA-Gedeputeerde Ruud van Heugten stuurt een brandbrief naar minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur over het verdwijnen van de internationale trein die in Brabant stopt. Ook de Bredase wethouder Alfred Arbouw gaat er bij de minister op aandringen dit op te lossen.

In 2012 verdwijnt de internationale trein van Amsterdam naar Antwerpen, die ook in Roosendaal stopt. Het Fyra-traject Den Haag-Breda-Antwerpen had hiervoor de vervanging moeten worden, maar komt in 2012 simpelweg niet van de grond. “De klad zit er in”, aldus de gemeente Breda.

Volgens Van Heugten vormt het verdwijnen van de trein een triest dieptepunt van het gepruts rond de snelheidslijn.

In een raadsbrief schrijft Arbouw dat het college ‘al geruime tijd voor waarschuwt’ voor deze situatie. "De situatie die dan ontstaat is ongunstig voor de reiziger", stelt hij. Het heeft echter geen invloed op de ontwikkeling van het enorme project Via Breda, zoals PvdA-raadslid Frans Szablewksi suggereerde in zijn vragen aan het college.

Ook D66 en GroenLinks ergeren zich groen en geel aan de houding van de NS door de internationale trein eerder te schrappen dan de Fyra goed en wel ook in Brabant stopt. “Wij willen dat de NS de beloften nakomt”, zeggen Selcuk Akinci (GL) en Paul de Beer van D66. “De Internationale trein mag pas weg als de shuttle tussen Antwerpen en Breda gaat rijden. Minister en Tweede Kamer moeten de NS aan die belofte houden.”