Staat in de Viva 400.
Staat in de Viva 400.

Ulvenhoutse Marieke van Zuien staat in Viva 400

Economie

ULVENHOUT - De Viva 400 is een lijst met belangrijke vrouwen. Één van die vrouwen is Marieke van Zuien. Werkzaam als directeur corporate communicatie bij Cardif Verzekeringen is zij genomineerd in de categorie zakelijk.

De verzekeringsbranche was in eerste instantie geen logische stap voor Van Zuien. “Ik ging van een communicatiebureau naar financiële dienstverlening. Ik moet eerlijk zeggen dat dat wel het laatste was waar ik aan dacht bij een flitsende carrière.” Toch heeft ze haar draai inmiddels gevonden. “Het is werk is super interessant. Het imago van de branche zat ver onder nul. Wat dat betreft is dat een goed moment om aan de slag te gaan, er is ruimte om het een en ander te kunnen veranderen.”

En het moeilijkste is om niet te doen wat iedereen doet. “Iedereen zegt klantgericht te willen werken. Maar daar moet de hele organisatie aan meewerken. Het beleid moet in communicatie vertaald worden.”

Van Zuiens werk bleef niet onopgemerkt. In 2010 werd ze genomineerd voor de Verzekeringtalent van het Jaar verkiezing die ze ook won. Daarna kwam de nominatie voor de talentaward van VMC (Vrouwen in Marketing en Communicatie). “Hoe langer ik met de verkiezingen bezig was, hoe enthousiaster ik werd. Ik heb nu ook een weblog waarop ik af en toe wat schrijf.”

In de categorie zakelijk is ze met 57 andere vrouwen genomineerd. Wie op haar wil stemmen kan dat doen via internet. “Ik denk dat social media een belangrijke rol speelt. Maar in de financiële dienstverlening zijn daar nog niet zo veel mensen mee bezig.”

Verkiezingen als de Viva 400 hebben volgens Van Zuien bepaalde branches wel nodig. “Er zijn genoeg platforms waar vrouwen zich profileren. Maar ieder heeft zijn eigen vakgebied en vaak zijn we bescheiden.”

Of Van Zuien de zakelijke Viva-vrouw van 2011 wordt weten we op 23 november.