Ook Intercity's over HSL-spoor

Economie

BREDA/AMSTERDAM - Ook normale Intercity-treinen zouden van het HSL-spoor gebruik moeten kunnen maken. Dat is volgens minister Schultz van Haegen één van de oplossingen voor het noodlijdende bedrijf High Speed Alliance (HSA).

Zonder ingrijpen zou de HSA (KLM en NS), de exploitant van de treinen het HSL-spoor, medio 2012 failliet gaat. Dat zou de Staat een tegenvaller opleveren van 2,4 miljard euro.

De schaalvergroting en aan de andere kant extra opbrengsten door gebundelde treindiensten zou niet alleen kostenbesparing opleveren, zo stelt de minister in een brief aan de Tweede Kamer. Het spoor wordt beter benut, ten behoeve van de reiziger.

De minister heeft harde afspraken gemaakt met de NS zodat deze het hoofdrailnet mag blijven gebruiken. Zo zijn de NS en Schultz van Haegen overeengekomen dat de NS volledig garant staat voor de HSA. Ook betaalt de NS tweederde van de concessievergoeding voor de HSL-Zuid.

De minister rekent dat het tekort van de HSL uiteindelijk uitkomt op 390 miljoen euro. NRC Handelsblad berekent echter naar aanleiding van een Kamerbrief dat het tekort maar liefst 1 miljard euro bedraagt.