Foto: Pieter Klappert
Foto: Pieter Klappert

Ergernis aanbiedingssites leidt tot nieuw concept

Cultuur

BREDA - Als liefhebber van lekker eten ergert Bredanaar Pieter Klappert zich al langere tijd aan de vele onbelangrijke aanbiedingen die hij in zijn mailbox krijgt. Dat kan beter en gerichter, dacht hij. Nu begint hij zijn eigen voordeelsite FoodiesClub.

“Geen kortingen meer op plastische chirurgie dus als je alleen geïnteresseerd bent in lekker eten”, vertelt Klappert, die samen met Joeri van Ham de site start. “Ik was die onbelangrijke aanbiedingen van de verschillende kortingsites helemaal beu. Daarom starten wij zelf een site op met voordelen op culinair gebied."

Niet één van de velen
FoodiesClub is volgens Klappert niet als één van de vele websites die korting geeft aan leden. De site onderscheidt zich volgens hem door specifieke voordelen te bieden op het gebied van eten. Er zijn nu al 150.000 ‘foodies’ lid van de site. “Er is blijkbaar vraag naar een dergelijke site. Als je lid bent, kunnen kortingen oplopen tot 80%”, aldus Klappert.

Klappert noemt zichzelf ook een ‘foodie’. “Ik ben een grote liefhebber van lekker eten en koken.” Die liefde beperkt zich niet tot alleen restaurants. Naast gelegenheden om te eten, richt de website zich daarom ook op bijvoorbeeld bakkerijen en wijnproeverijen.

Ook voor bedrijven is het volgens Klappert interessanter een aanbieding te plaatsen op FoodiesClub dan op bijvoorbeeld Groupon. “Bij concurrenten moet een aanbieding minimaal 50% korting zijn, bij ons is die korting minimaal 30%. Dat blijft voor consumenten aantrekkelijk.” Daarnaast geeft de website een tevredenheidsonderzoek na afloop van de aanbieding. Dat geeft een bedrijf inzicht in de ervaring van de consumenten.

Breda horecastad
De site start met landelijke aanbiedingen, maar breidt zich geleidelijk uit met regio’s en grote steden. Volgens Klappert is Breda een belangrijke stad om zich op te richten. “Het is een Bourgondische stad. Het heeft daarnaast de meeste horecabedrijven per vierkante meter. Ik heb een band met Breda, want hier liggen mijn roots.”

Welke Bredase bedrijven zich al hebben aangemeld, kan Klappert nog niet zeggen. De site is op dit moment druk bezig deze bedrijven te benaderen voor een samenwerking.

Een maaltijd voor een maaltijd
De website wil een deel van de omzet schenken aan mensen waarvoor elke avond een maaltijd op tafel niet vanzelfsprekend is. “De gedachte erachter is ‘een maaltijd voor een maaltijd’. Foodies kunnen armere mensen helpen door zelf te gaan eten”, vertelt Klappert.

FoodiesClub is in gesprek met een aantal projecten dat zich hiermee bezig houdt. “Dit zijn uiteenlopende organisaties, die zich inzetten voor de hongersnood in ontwikkelingslanden. Maar ook stichtingen die werk verrichten voor de mensen in Nederland die geen voedsel hebben”, zegt Klappert. Welke organisaties dit zijn, kan hij nog niet vertellen.