Afbeelding

De Avenue: Moulin Rouge aan de Waterstraat

Cultuur

CENTRUM - De carpaccio wordt geserveerd terwijl het publiek kijkt naar een podium vol dames met verenpakjes en omhoog zwiepende benen. Even een avondje er tussenuit in de sfeer van de Moulin Rouge, één van de dinershows die Theaterdinersalon De Avenue al vijftien jaar aanbiedt.

Geen rijen met stoelen, maar eettafels met kaarsen en wijnglazen. Het theater van De Avenue ziet er niet zo uit als vele theaters, al heeft het daar wel de sfeer van. Rood fluwelen doeken en gedimde licht boven de lange tafels. Beneden zit het helemaal vol, op het balkon zijn nog enkele plekken over. Een luid geroezemoes en een nog niets vermoedend publiek kijkt om zich heen als de show van start gaat.

Uniek
From Paris to Vegas is het thema zaterdagavond. Met de Franse theatersfeer, lijkt het al gauw een show in de Moulin Rouge. Zingende en dansende dames in glitterpakjes zwaaien soepel hun benen in de rondte. Ze verwelkomen de gasten en zoeken interactie. “Welkom meneer, u heeft al genoeg biertjes op zo te zien”, zegt de gastvrouw met een Frans accent tegen een gast.

Samen met de gastheer zingt ze de zaal toe. "Wilkommen, bienvenue, welcome in De Avenue." De danseressen op de achtergrond bewegen sierlijk met hun armen en benen en ondersteunen zo de zangpartij.

Recht voor het podium zit een wat ouder koppel. De man draait zijn rode wijn rond en lacht hartelijk om de show op het podium. De vrouw tuurt vooral van de menukaart naar de keuken. Zij lijkt zich vooral te verheugen op het diner.

Sinds vijftien jaar biedt De Avenue dinershows aan. “Een toch wel uniek concept binnen Breda, wij zijn de enige die dit doen”, vertelt Nick van Kerkvoorde, bedrijfsleider bij De Avenue. Elke vrijdag en zaterdagavond is er een dinershow. Er worden vier gangen aangeboden. Daartussen zijn er gedeeltes van de act te zien.

Wat de kracht van het concept is, weet Van Kerkvoorde wel. “De shows zijn erg gevarieerd en voor een brede doelgroep. De ene show heeft meer dans of zang, de ander richt zich meer op cabaret en interactie. Voor ieder wat wils."

De leeggegeten borden carpaccio en tartaar van rauwe zalm worden ondertussen afgeruimd. Het publiek zit klaar voor een tweede gedeelte van de show. Ze richten hun ogen op 'Edith Piaf' die het podium opkomt. "Je ne regrette rien", zingt zij en al snel begint de zaal te joelen en mee te neuriën.

De andere kant
Maar de gezellige, drukke sfeer van de dinershow is niet het enige waar De Avenue zich op richt. “Sinds vijf jaar organiseren we ook privéfeesten in onze tweede zaal. Op dit moment is er een bruiloft bezig”, vertelt Van Kerkvoorde terwijl hij naar boven loopt. Eenmaal de deuren door, valt de luide muziek weg en heerst er een veel rustigere sfeer in de ruime zaal.

Een ommezwaai van de drukke Bourgondische sfeer, naar een intiem privéfeest. Twee feestjes op één avond, maar totaal afgescheiden van elkaar. “Steeds meer Bredanaars komen erachter dat we deze tweede zaal hebben. We zien de laatste paar jaar een stijgende lijn in het aantal feestjes in ‘de geheime zaal’”, legt Van Kerkvoorde uit.

Terug beneden toveren bediendes met snelheid de dampende borden uit de keuken. De zaal vult zich al snel met de geur van boeff bourguignon en varkenhaas met jus de veau. De man vooraan in de zaal is bezig aan een nieuw wijntje en klapt nog voor de dansers die achter de coulissen verdwijnen. Die maken zich op voor nog een paar acts vanavond. Het koppel heeft nog een halve avond vermaak in het verschiet.