Afbeelding

Broodjes KLM in verpakking van studenten St. Joost

Cultuur

BREDA – Wie deze zomer in het vliegtuig een broodje eet, heeft echt Bredaas design in handen. Studenten van de kunstacademie St. Joost ontwerpen namelijk de nieuwe verpakking voor de sandwiches van KLM.

Na een voorselectie zijn nu nog vijf ontwerpen in de race. Via Facebook kon iedereen stemmen op zijn of haar favoriete sandwichverpakking. Uiteindelijk worden drie designs in productie genomen.

KLM en sandwichleverancier Qizini hopen zo een ontwerp te vinden dat creativiteit, energie en iets typisch Nederlands uitstraalt.

“Het is een mooie kans”, zo vertelt deelneemster Silvie Buenen. “Als mijn ontwerp wordt uitgekozen levert dat een hoop bekendheid op. KLM is een enorm bedrijf, daar kom je normaal niet zomaar binnen als beginnend ontwerper. En het zou natuurlijk hartstikke leuk zijn als alle KLM-passagiers hun sandwiches uit mijn ontwerp eten.”

Silvie bedacht een verpakking met picknickmotief. “Het wordt afgedrukt op folie en de broodjes in mijn ontwerp zijn doorschijnend. Je ziet dan de echte sandwich door de verpakking heen. Eerst gebruikte ik andere kleuren, maar blauw is natuurlijk de KLM-kleur.”

Het ontwerp van Agnes Loonstra geeft Nederlandse fietsers weer. “Ik wil iets typisch Nederlands laten zien, zonder in clichés als molens en tulpen te vervallen. Buitenlanders verbazen zich erover hoeveel fietsen er in ons land zijn. Ik laat ook de diversiteit van Nederland zien: verschillende mensen op verschillende fietsen.”

Studente Saskia Rasink liet zich inspireren door het thema reizen in combinatie met Nederland. Tom van der Pijl gebruikt typisch Nederlandse symbolen als koeien, klompen, boeren en boerinnen en de Nederlandse vlag. Het ontwerp van Anne Denissen toont Nederland van bovenaf.

In juni worden de uitgekozen verpakkingen in gebruik genomen. De winnende studenten ontvangen een citytrip voor twee personen met KLM.