Een winterzonnetje en koopzondag: Sinterklaas  sloeg zijn slag. foto Janet Olde Wolbers
Een winterzonnetje en koopzondag: Sinterklaas sloeg zijn slag. foto Janet Olde Wolbers

Kritiek 'kleine' ondernemer op Retail Platform terecht

Commentaar

COMMENTAAR – Of het nou gaat om het aantal koopzondagen of het opzetten van een ondernemersfonds voor de binnenstad. Telkens wordt de communicatie vanuit het Retail Platform richting de zaken die zij vertegenwoordigt bekritiseerd. Dat is terecht.

Vorige week maakte een aantal winkeliers hun onvrede over het Platform kenbaar. Dinsdag stuurden zij daarover een brief aan de Bredase politieke partijen. De ondernemers voelen zich niet gesteund door de detailhandelsorganisatie en vinden dat het orgaan zich teveel laat leiden door de belangen van de grootwinkelbedrijven.

De belangenstrijd over het aantal koopzondagen en de hoogte van de bijdrage van het ondernemersfonds in het midden latend, blijft de vraag overeind of het Platform zich evenredig inzet voor beide partijen. Of in ieder geval onafhankelijk.

Een door het Retail Platform gepresenteerde enquête over de koopzondagen zou niet representatief zijn, omdat de meeste kleinere ondernemers niet werden betrokken. Jos Koniuszek, voorzitter van het Platform deelt deze mening niet. Hij meldde iedereen sowieso per mail te hebben geïnformeerd. Daar gaat het mis.

In de woorden van Koniuszek zijn juist de speciaalzaken de slagroom op de taart voor de binnenstad van Breda. Zonder hen is Breda als winkelstad niet veel waard, zo stelde hij vaker. Als hij dat vindt zou hij best meer moeite mogen doen hen te bereiken. Dan is het logisch dat zijn organisatie meer tijd en mogelijkheden zou inzetten om de kleine ondernemers te betrekken.

Het is bekend dat het lastig is om de verschillende winkeliers te verenigen. Het zou het Retail Platform sieren om als belangenbehartiger de communicatie te verbeteren. Al is het maar om de schijn van partijdigheid te vermijden.