beeld Gemeente Breda
beeld Gemeente Breda

Monorail in Breda, droom of werkelijkheid?

Opinie

OPINIE – Een futuristische monorail in de stad, het is een vorm van openbaar vervoer die Breda bestudeert. Die zou moeten rijden tussen het station en het toekomstige evenemententerrein bij de Bavelse Berg. Wat bezielt een stad als zij serieus laat onderzoeken of een monorail haalbaar is? Of hebben we te maken met visie en durf?

Door Ruud Hornman

"Het is een gegeven dat het openbaar vervoer in Nederland het erg moeilijk heeft om te concurreren met de auto. Alleen als parkeren vrijwel onmogelijk of onbetaalbaar is, of als je met openbaar vervoer van deur tot deur kunt reizen (denk aan de metro in steden als Londen of Parijs), dan heeft OV kansen. Als het OV zelf een soort attractie is, zou dat nog wel wat reizigers kunnen trekken.

Maar wat kost een monorail traject? Bij het voorgestelde Personal Rapid Transit systeem, waar Breda aan denkt, moet je al snel denken aan zo’n tien miljoen euro per kilometer alleen al voor de aanleg van de infrastructuur. Daar komen dan de voertuigen en de exploitatie nog bij. Om dat rendabel te maken heb je enorm veel reizigers nodig. Het is de vraag of er ooit genoeg reizigers tussen het station en de Bavelse Berg zullen reizen. Er worden 700-duizend bezoekers per jaar verwacht, dat zijn er minder dan 2000 per dag en de vraag is of je die allemaal in de monorail kunt lokken.

Daarnaast moet een monorail worden ingepast in het straatbeeld. Er moet ruimte voor zijn voor een speciale, vrijliggende baan, die vaak op poten zal worden geplaatst. Verdraagt de binnenstad van Breda een dergelijke ingreep?

En wat is dan het doel van dit systeem? Zorgen dat er meer bezoekers naar de Bavelse Berg zullen gaan. Maar dan wel vanaf het station, terwijl de Bavelse Berg waarschijnlijk een goede bereikbaarheid vanaf de snelweg zal krijgen. Of moet het systeem het aantal autobewegingen in het centrum verminderen? Dat laatste valt moeilijk te rijmen met de keuze om vrijwel alle parkeerlocaties binnen de Singels aan te leggen. Daarbij weet je dat het verkeer, op zoek naar een parkeerplaats de binnenstad verstopt op piektijden. Daar gaat een monorail vanaf het station waarschijnlijk geen structurele verbetering in brengen.

Maar wat nou als een stad zich wil profileren met een futuristisch ogend systeem om mensen te vervoeren vanaf een vernieuwd, eigentijds en beeldbepalend station naar het centrum en naar een te ontwikkelen recreatiegebied? Hoeveel geld mag je daar dan voor uittrekken? Breda heeft al vaker lef getoond met prestigieuze projecten, dus misschien kan ook deze technologische impuls een positieve bijdrage leveren aan het imago van de stad. Maar laten we in ieder geval geen wonderen verwachten van dit transportmiddel."

Ruud Hornman is verkeerskundige en docent aan de NHTV.