Van drugsstraat naar ansichtkaart

Nieuws

BREDA – Eindelijk is de nieuwe haven van Breda af. Van de kale weg die er eerst lag is niets meer te zien. Een mooie haven bepaalt nu het straatbeeld van Breda. De eerste schop werd op 22 september 2005 in de grond gezet. Vanaf die dag was Breda drieënhalf jaar een bouwput. Vrijdagavond (19 december) opent de burgemeester het tweede deel op feestelijke wijze.

>> De haven, stap voor stap

Open dicht open dicht?
De haven heet niet voor niets haven. Voordat in 1964 besloten werd de waterpartij te dempen vaarden er ook al bootjes. Daar kwam in maart van dat jaar verandering in. In die maand werd begonnen met de aanleg van een parkeergarage. Een boven- en ondergrondse parkeerplaats een frietkot, een benzinestation en vooral een jaren zeventig uitstraling. Zo zag de Gedempte Haven er vanaf dat moment uit.

Efteling
Het weer openleggen van de haven viel niet meteen bij iedereen goed. Er moesten verdiepingen gemaakt worden voor het geval dat de haven in de toekomst helemaal doorgetrokken zou gaan worden. Dan is er stroming nodig. “Vooral de oppositiepartijen in de raad waren bang dat het te veel op een Efteling rivier ging lijken door de hoogteverschillen”, zo zegt Alfred Arbouw, wethouder stedelijke ontwikkeling van 2004 tot 2006.

Eindresultaat
Het eindresultaat mag er wezen. Zo vinden de ondernemers aan de haven. “Je moet de haven van Breda zien als een baby. Je moet niet meteen verwachten dat hij kan hoofdrekenen”, hiermee wil Ad Baelemans van café de Huiskamer zeggen dat het even geduurd heeft maar dat hij nu tevreden is met het eindresultaat. Ook Jeroen Thoolen van internetbedrijf Netvlies, gevestigd aan de nieuwe haven is positief. “Ons pand heeft een veel betere uitstraling gekregen. Eerst was het een soort drugsstraat dat is nu helemaal veranderd.”

Overlast
Meerdere ondernemers rondom de haven hebben overlast gehad van de werkzaamheden. “De bouw heeft zeker drie jaar geduurd. Waarvan twee jaar voor mijn deur. Het heeft me bijna de kop gekost. Mijn café stond een heel jaar tussen de steigers”, zo zegt Ad Balemans. Maar negatief wil hij zich niet uitlaten over de haven. “Breda en het deel bij ons voor heeft door de nieuwe haven veel meer sfeer gekregen. Zeker in combinatie met de rondvaartboten zullen er meer toeristen naar Breda komen. En dat is op termijn positief voor mij.” Ook Jeroen Thoolen heeft de bouwwerkzaamheden van dichtbij meegemaakt. “We hebben geen echte overlast gehad van de sloop- en bouwwerkzaamheden. Natuurlijk hoor je het wel, maar je weet dat het maar tijdelijk is en dat je er iets moois voor terug krijgt.”

Klaar?
Helemaal klaar is de haven nog niet. “Alle werkzaamheden zijn gedaan. Maar de haven moet nog zeker drie jaar groeien wil hij helemaal af zijn”, zo zegt Jos Koniuszek bestuurslid van de overkoepelende organisatie voor de detailhandel in de binnenstad van Breda. “In de winter is de haven nog een koud, kil en donker gat. De bomen moeten nog groeien en de sfeer moet beter worden. De winterboulevard dit jaar geeft daar wel weer een impuls aan.”

Voordelen
De haven brengt de sfeer terug in Breda. Een lekker drankje op de kade, een rondvaart door Breda; het is allemaal weer mogelijk. Al was dat niet de enige reden om de haven weer open te gooien. Volgens Arbouw heeft het ook een milieu en ecologische reden. “Door het aanleggen van de haven kunnen we meer overtollig regenwater uit de stad kwijt. En dat is natuurlijk een goed perspectief gezien de toekomst.”

Burgemeester Van der Velden opent vrijdagavond 19 december officiëel het tweede deel van de haven.