Afbeelding

‘Ontwikkelingen groeien Retail Platform niet boven hoofd’

Economie

BREDA – Naar de plannen kijkend rond de Bavelse Berg, Achter de Lange Stallen en de ontwikkelingen bij het Stadionkwartier kan het Retail Platform Breda (RPB) haar borst nat maken. Maar is de brancheorganisatie over haar houdbaarheidsdatum heen of kan de stad niet zonder?

Het RPB werd in 2004 opgericht om de krachten van de detailhandel in Breda te bundelen. Voorzitter Jos Koniuszek stond aan de wieg van het platform. “Toentertijd was het een noodkreet, omdat veel winkeliersverenigingen ter ziele waren gegaan.”

Met het vrijgeven van de koopzondagen door de gemeenteraad en het opzetten van een nieuw ondernemersfonds verschijnen er inmiddels flinke barsten in het vertrouwen tussen het RPB en enkele winkeliers die zij vertegenwoordigt.

Noord-Korea
Steeds vaker zijn geluiden vanuit de ondernemers te horen over het gebrek aan vertrouwen in het platform. Sterker nog, degene met kritiek spelen zelfs op de man. Vergelijkingen met de Russische president Vladimir Putin en de Noord-Korea werden gemaakt vanwege de zogenaamde ondemocratische gang van zaken binnen het RPB.

“Ik ga graag de discussie aan op argumenten, maar met onderbuik gevoelens en ongefundeerde verdachtmakingen kan je zo weinig. Het is een tactiek om een persoon te beschadigen en zodoende de plannen”, stelt Koniuszek.

Het RPB bestaat uit vrijwilligers die zich inzetten voor de Bredase detailhandel. En dat doen ze dan ook, meent de voorzitter die zelf al jaren lang zijn eigen eenmanszaak Runnersworld aan de Haagdijk drijft.

Geen verstand
“Ze vergeten door al het tumult rond de koopzondagen en het ondernemersfonds dat we met zoveel onderwerpen bezig zijn”, zegt Koniuszek, die wijst op de ontwikkelingen rond winkelcentra de Lunet en het Stadionkwartier, de Bavelse Berg en Achter de Lange Stallen. “Hardwerkende ambtenaren bij de gemeente blijven maar dingen bedenken. Maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal verstand van detailhandel hebben. Projectontwikkelaars gooien zand in de ogen.”

Hij vreest tot het tegendeel is aangetoond dat de detailhandelsontwikkelingen aan de Bavelse Berg, met name de komst van Decatlon, van geen toegevoegde waarde zullen zijn voor Breda en voorziet het leegtrekken van de binnenstad. Het stadsbestuur bestrijdt die concurrentie en eist dat een winkel juist een meerwaarde moet hebben. “Ik heb daarover nooit een onderzoek gezien. Ik denk dat zaken zoals Actie Sport, Brejaart, Perry Sport direct last ondervinden.”

Gemeente heeft niets te zeggen
Dan is er ook nog de nieuw ontstane situatie rond de winkelcentra de Lunet en het Stadionkwartier. Het RPB waarschuwde de gemeente jaren geleden al dat ze geen garanties kan geven. “Er zit zo’n 45-duizend vierkante meter aan winkeloppervlakte in de pen. Met het voortbestaan van de Lunet is dat 60-duizend. Dat is veel te veel.”

Volgens Koniuszek zit de gemeente geketend aan de Bavelse Berg en het Stadionkwartier. Hij stelt dat het stadsbestuur megaclaims boven het hoofd hangt als zij niet meewerkt met de ontwikkeling op de twee locaties. “De gemeente heeft een hoop toezeggingen gedaan. Dat heeft eveneens te maken met hoogmoedswaanzin en scoringsdrift. Wethouders die als opa aan de kleinkinderen willen zeggen: ‘dat heb ik mooi voor mekaar gekregen’. Daarnaast dateren de plannen uit een tijd dat de bomen nog tot in de hemel reikten. Dat is volgens mij definitief voorbij.”

Waar Koniuszek wel warm voor loopt, is de komst van het winkelcentrum Achter de Lange Stallen op het Mols parkeerterrein. Hij meent dat dit een kans biedt, mits er winkels komen die in Breda niet of nauwelijks aanwezig zijn.

“Achter de Lange Stallen heeft nog steeds kans. Zolang het maar geen tweede Barones wordt. Een paar grote zaken die wie in Breda en verre omgeving niet kennen zijn een goede invulling.”

Angst slechte raadgever
Zo alle ontwikkelingen op het gebied van detailhandel op een rijtje zettend lijkt het dat een organisatie als het RPB zijn waarde al heeft bewezen. In ieder geval als gesprekspartner tussen de belanghebbenden. Ook zijn daar niet alle ondernemers mee eens.

De voorzitter verbindt inmiddels zijn lot aan het succesvol opzetten van het ondernemersfonds dat in zijn ogen de binnenstad moet klaar maken voor de toekomst. “Kwestie van boerenverstand. Er komen meer mensen naar Breda en dan wordt er meer verdiend. Je moet al die dynamiek er ook niet proberen uit te halen. Niet alles aftimmeren, omdat het jaren zo is geweest en daarom alles bij het oude houden. De detailhandel is een constant proces. En angst is een slechte raadgever.”