foto Serge Mouthaan
foto Serge Mouthaan

Ondernemers gaan elkaar aanspreken op rommelreclame

Politiek

BREDA - Een nieuw reclamebeleid van de gemeente Breda moet het voor ondernemers duidelijker maken waaraan buitenreclame moet voldoen. Daarmee moet het voor ondernemers eenvoudiger worden.

Bovendien verwacht de gemeente dat de kwaliteit van de openbare ruimte verbetert. Ook verwacht Breda meer opbrengsten te kunnen genereren uit buitenreclame. Zo heeft een nieuwe aanbesteding van de twee- en driehoeksborden 120-duizend euro opgebracht, in plaats van 70-duizend eerder. "En dat is volgens ons ook een kwaliteitsverbetering omdat het aantal is teruggebracht van 200 naar 150", aldus een woordvoerder. In 2012 bracht buitenreclame 8 ton op. "Omdat de markt niet zo makkelijk is, is er echter geen concrete doelstelling voor 2013."

Volgens wethouder Bob Bergkamp was het oude reclamebeleid nogal versnipperd. Het nieuwe reclamebeleid is vastgesteld in samenspraak met een vertegenwoordiging van ondernemers. “We vragen van de ondernemers en winkeliers ook een actieve rol in de toekomst, namelijk om samen de kwaliteit en uitstraling van de buitenruimte hoog te houden.”

Het nieuwe reclamebeleid biedt duidelijke en eenvoudige richtlijnen, stelt de gemeente. In winkelgebieden en op bedrijventerreinen worden convenanten afgesloten tussen gemeente en ondernemers over hoeveelheid, locatie en vormgeving van reclame. “Ondernemers/winkeliers hebben een eigen verantwoordelijkheid voor buitenreclame, door elkaar actief aan te spreken op ongewenste reclame-uitingen”, stelt de gemeente. Die bereidheid is er, blijkt uit overleg, naast de toezicht- en handhavingactiviteiten van de gemeente.

Breda handhaaft op excessen en verwijdert actief illegale reclame- en verwijsborden in het groen of bevestigd aan gemeentelijk straatmeubilair, zoals vastgelegd in het nieuwe beleid. Tijdens een consultatieronde onder ondernemers bleek dat er meer behoefte is aan toezicht en handhaving op illegale reclame, zowel vanuit het oogpunt van verrommeling, maar vooral ook vanuit het oogpunt van bereikbaarheid.

De gemeente Breda kent in het nieuwe beleid drie zones, te weten reclamezones, de historische binnenstad en reclamearme zones. De eerste zone bevat hoofd- en verzamelwegen, bedrijventerreinen, horeca en winkelgebieden buiten de binnenstad. Bij reclamearme zones gaat het om woongebieden, natuur- en recreatiegebieden en beschermde stads en dorpsgezichten.