Bibia Tacq (werving) en CM-eigenaren Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. foto Wijnand Nijs
Bibia Tacq (werving) en CM-eigenaren Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. foto Wijnand Nijs

In de crisis breidt CM uit: 25 nieuwe banen

Economie

BREDA - Het Bredase bedrijf CM zoekt in een klap 25 nieuwe hoog opgeleide mensen, liefst uit Breda. Het bedrijf, gespecialiseerd in allerlei sms-diensten, wil met de nieuwe krachten verdere groei bereiken. Een opvallende stap, zo in crisistijd. Hoe kan dat?

“Eigenlijk hebben we de afgelopen jaren telkens veel mensen aangenomen”, zo vertelt directeur en oprichter Jeroen van Glabbeek. “Alleen toen ging het geleidelijk en hebben we nooit actief geworven. De nieuwe mensen kwamen naar ons, vaak via medewerkers, en dan bekeken we of we werk voor ze hadden.”

Natuurlijke groei
Het was een natuurlijke manier van groeien tot de 80 medewerkers die het bedrijf nu kent. Daarmee behaalde het in 2012 ongeveer 50 miljoen aan omzet. Vijftien procent meer dan een jaar eerder.

Nu gaat dat anders. Zaterdag start een grootse regionale campagne op onder meer deze website, in BNDeStem en in abri’s en een aparte wervingssite werkenbijcm.nl. Nogal uitbundig dus, maar wél in Breda.
“Waarom we dat nu zo doen? We zoeken mensen uit Breda en omgeving omdat ook uit onze medewerkersonderzoeken blijkt dat de tevredenheid dan groter is. Mensen vinden het prettiger om dichtbij hun werk te wonen, niet dagelijks in de file te staan naar de randstad.”

Innovatief
Het bedrijfsmatige argument om nu een zoektocht naar 25 nieuwe medewerkers starten, is voor Van Glabbeek helder. “Omdat we als bedrijf ook aan het veranderen zijn, omdat we andere mensen nodig hebben. We willen meer online gaan doen naar onze klanten toe, en verder bouwen aan relaties met onze klanten. We gaan ook actiever klanten werven, en werken aan nieuwe sms-oplossingen.” Een flink deel van de nieuwe mensen moet zich volgens Van Glabbeek daarmee bezig houden.

Meer bekendheid
Een andere reden om nu in een klap een ruime campagne op te zetten, is bekendheid. “Wij hebben een lage bekendheid in Breda, terwijl bijna elke Nederlander wel vijf diensten weet te noemen die wij leveren. Van de sms’jes van de politie en Burgernet tot betaalcodes van de bank, betaald parkeren via sms of stemmen bij televisieprogramma’s.”

“In het verleden hebben we ons vooral gericht op bekendheid in de markt, bijvoorbeeld bij grote beurzen in Barcelona en binnenkort weer in Las Vegas. Op Breda hebben we ons nooit zo gericht”, concludeert Van Glabbeek, die het bedrijf samen met zijn Bredase klasgenoot Gilbert Gooijers in 1999 met het bedrijf startte.

Bredaas bedrijf
Inmiddels haalt het bedrijf de helft van zijn omzet van buiten Europa. Op zich logisch dat de blik meer op buiten is gericht. “Maar voor de medewerkers willen we een Bredaas bedrijf zijn. Door nu duidelijk te maken wie en wat we zijn vergroten we ook onze bekendheid, en hoeven medewerkers minder vaak aan vrienden en familie uit te leggen waar ze nu eigenlijk werken.”
Van Glabbeek verwacht een paar honderd sollicitaties. “Er zijn genoeg goede mensen op zoek naar een baan, dus ik verwacht daar veel van. Een medewerker, Bibia Tacq, is fulltime bezig met het beantwoorden van de sollicitaties en de gesprekken.”

Extra verdieping
Om te zorgen dat alle nieuwe mensen een eigen werkplek hebben, komt er een verbouwing. “We hebben net voor Kerst de plannen ingediend voor en extra verdieping. Ik hoop dat we in de loop van dit jaar die verbouwing hebben afgerond. Dan heeft iedereen zijn eigen werkplek.”