Artist impression van hoe BAM Breda de Trambrug gaat verhogen, kijkend naar de KMA en de Prins. De spoorbrug ligt achter de 'fotograaf'.
Artist impression van hoe BAM Breda de Trambrug gaat verhogen, kijkend naar de KMA en de Prins. De spoorbrug ligt achter de 'fotograaf'.

Half jaar eenrichtingsverkeer tijdens werk Trambrug

Algemeen

CENTRUM - De aanleg van een nieuwe hogere Trambrug bezorgt het verkeer op de Tramsingel en de Academiesingel van en naar de Belcrum en het station de nodige overlast.

Tussen de start van de bouw in juli en het gereedkomen van de nieuwe brug in december geldt eenrichtingsverkeer op de Tramsingel richting de Academiesingel. “We gaan eerst het zuidelijke deel slopen. Vanaf dat moment wordt het verkeer omgeleid over het noordelijke deel”, aldus de gemeentelijk projectleider. Daarvoor wordt de huidige brug in de lengte in tweeën gezaagd, waarna op de plek van het zuidelijke deel - de stadskant - de nieuwe brug gebouwd wordt.

Gevolg van deze bouwwijze is dat verkeer dat van oost naar west in de stad wil omgeleid gaat worden via de Doornboslaan of de Lunetstraat. “Behalve voor fietsers, voetgangers en hulpdiensten, die kunnen wel beide kanten op”, aldus wethouder Cees Meeuwis.

Het ontwerp voldoet volgens de wethouder aan de gestelde eisen. “Uiterlijke transparantie was zo’n eis”, aldus Meeuwis. “Je kijkt straks vanaf de stadskant zo de Belcrum in. Eerst was dat een soort van muur, doordat de spoorbrug hoger is dan de huidige Trambrug.” De bouw van de brug kost 3,5 miljoen. 1,7 miljoen is afkomstig van een Europese subsidie.

De nieuwe brug wordt ook smaller dan de huidige. In plaats van drie rijbanen richting het station zijn er straks twee, een voor links richting Belcrum en een voor rechtdoor naar Academiesingel en station.