http://www.bredavandaag.nl/nieuws/cultuur/41041/2010-12-24/haven-breda-moet-bruisend-waterplein-wordenfoto Erik Eggens
http://www.bredavandaag.nl/nieuws/cultuur/41041/2010-12-24/haven-breda-moet-bruisend-waterplein-wordenfoto Erik Eggens

‘Hogere Trambrug moet impuls geven aan binnenstad’

Algemeen

BREDA - De hogere Trambrug moet een impuls geven aan de Haven en die kant van de binnenstad, zo verwacht wethouder Cees Meeuwis. Het komende jaar moet daarom duidelijk worden hoe en onder welke voorwaarden aanlegplaatsen aangelegd worden.

Het Bruisend Waterplein, zoals het nieuwe voor boten toegankelijke gebied genoemd wordt, moet Bredanaars ook inspireren tot nieuwe activiteiten en evenementen. Meeuwis gaf vorige week al aan dat wat hem betreft de ‘tv-sint’ een uitnodiging krijgt.

De impuls voor de binnenstad moet komen van die extra levendigheid. Niet alleen de evenementen, maar ook simpelweg de extra bezoekers. “Onderzoek heeft uitgewezen dat het bij de botenbezitters om kapitaalkrachtige bezoekers gaat”, weet de wethouder.

“De aanleg van de brug maakt de Haven sowieso een stuk aantrekkelijker”, denkt Meeuwis. “Of je nu vanaf het terras naar een bak met water zit te kijken, of naar een haven waar van alles gebeurt, dat is nogal een verschil.”

Het moet de ondernemers aan de Haven een zo gewenst steuntje in de rug geven.”Daarom vind ik het persoonlijk ook jammer dat Leo van den Herik van Hook dit als ondernemer niet mag meemaken. Hij was degene die zich hiervoor hard gemaakt heeft en met wie ik de eerste gesprekken had.

Hoe het Bruisend Waterplein er precies uit gaat zien, dat moet de komende tijd duidelijk worden.
“Prioriteit één was het verhogen van de brug”, aldus de wethouder. “Nu gaan we zorgvuldig kijken hoe de haven moet komen te liggen.” Daarvoor vindt overleg plaats met de betrokkenen, zoals de wijkraad Stadshart/Valkenberg en de ondernemers, zo geeft Meeuwis aan. “Het gebruik van de haven moet passen in de belangen van de omwonenden en de ondernemers.”

De bedoeling is dat er passantenplaatsen komen aan de kant van de Prinsenkade, ter hoogte van de taxistandplaatsen. “Het is niet de bedoeling dat er vaste ligplaatsen komen, zodat booteigenaren vandaar uit kunnen gaan varen”, stelt de wethouder. Die kunnen deels terecht aan de sloepenhaven.

Maar hoe hoog wordt die nieuwe Trambrug nu? “Net zo hoog als de Hoge Brug”, weet de projectleider. Dat betekent dat boten met een doorvaarthoogte van drie meter de binnenstad kunnen benaderen.

De nieuwe brug is niet alleen aanrekkelijker voor de waterliefhebbers. Bij de aanleg wordt ook rekening gehouden met fietsers en voetgangers. “Zoals je ziet lopen daar mensen”, wijst Meeuwis op een van de plaatjes. “Uiteindelijk biedt dat ook de mogelijkheid een fietspad langs de Mark aan te leggen. Maar ook voor de ecologische structuur is het van belang. Dat geeft allerlei dieren ook de kans daar te lopen.”