Rood haar en groene kleding en een record: met 1255 roodharigen op de foto. foto Raymond Tillieu
Rood haar en groene kleding en een record: met 1255 roodharigen op de foto. foto Raymond Tillieu

Roodharigendag start crowdfundingcampagne

Cultuur roodharigendag

BREDA - De Roodharigendag, of Redhead Days zoals de internationale titel luidt, plant een crowdfundingcampagne om tenminste 7000 euro op te halen. Dat bedrag kwam de organisatie afgelopen editie tekort.

Initiatiefnemer Bart Rouwenhorst paste het verlies afgelopen jaar zelf bij. “We hadden uiteindelijk te weinig sponsors”, verklaart hij het gebrek aan inkomsten bij de editie van 2012. Volgens hem blijft de gemeente het evenement steunen met steeds dezelfde subsidie als voorgaande jaren. De Roodharigendag ontvangt tienduizend euro, bevestigt een woordvoerder van de gemeente. "En duizend euro voor de camping, mits er een goed businessplan komt."

Crowdfunding
Om te voorkomen dat er dit jaar weer een tekort ontstaat, komt er een crowdfundingactie, die in april zou moeten starten. Daarbij wordt bezoekers en publiek gevraagd om een bijdrage. Dat moet niet alleen geld opleveren uit Nederland, denkt de organisator. “Een wereldwijde campagne in de hoop dat ook dit jaar weer een grote Redhead Days kan plaatsvinden”. Rouwenhorst geeft aan dat er ook in 2013 sowieso een Roodharigendag is, ook als de inkomsten mochten tegenvallen. “Maar misschien dan iets kleiner.”

De achtste Redhead Days valt dit jaar deels samen met het smartlappenfestival Tranen van Van Cooth, dat voor zaterdag 31 augustus op het programma staat. De Redhead Days zijn van vrijdag tot en met zondag in dat weekend. Tijdens de zaterdag wil de organisatie kijken of ze mag bijdragen aan De Tranen . “We zouden vereerd zijn als we de kans krijgen van de organisatie van De Tranen om met een internationaal koor roodharigen bijvoorbeeld het nummer Rood van Marco Borsato te mogen zingen.”

Go Global
Ook is het thema en de kleur van dit jaar bekend. Via Facebook is gevraagd aan de roodharigen welke kleur dresscode het dit jaar zou moeten zijn. Daar kwam blauw uit. "Dat prima combineert met het thema van deze editie ‘Go Global’." De organisatie hoopt hiermee ‘een mooi contrast te creëren met de warmte van de roodharigen’. De BBC heeft inmiddels toegezegd een camerateam te sturen om het evenement te komen verslaan, aldus Rouwenhorst.