Food for Thought lunch van Businessclub de Drie Hoefijzers. foto Wijnand Nijs
Food for Thought lunch van Businessclub de Drie Hoefijzers. foto Wijnand Nijs

'Via Breda, creatieve foodhub voor de Benelux'

Economie

STATIONSKWARTIER - Onder het genot van een lunch bogen meer dan 30 ondernemers van Businessclub De Drie Hoefijzers zich donderdagmiddag over de positionering van Via Breda. Het bleek - zoals met brainstorms gebruikelijk - een wilde verzameling ideeën. Van food, tot dj-stad tot hub naar de Benelux.

Het was een bont gezelschap, dat tijdens de eerste happen van de clubsandwhich een inleiding te horen kreeg van de wethouder. Die vertelde over de uitgangspunten voor het Via Breda-gebied, namelijk vasthouden aan kwaliteit. “Anders hebben we over vijftien jaar enorme spijt”, zo stelde hij.

Gemene deler
Daarna volgden in vier groepen vier brainstormsessies, waarin gekeken werd hoe Via Breda te positioneren in Nederland, de wereld, de regio en de stad zelf. En dat bleek best lastig. Want wat is de gemene deler van het gebied? “Wellicht dat Breda kan inhaken op het succes van de Bredase dj’s”, zo kwam uit een van de groepjes naar voren. “En dan aansluiten bij bijvoorbeeld de gameopleiding van de NHTV.”

Dat was iets wat nog vaker terugkwam: aansluiten bij bestaande waarden of sterke punten. “Breda heeft twee horecaopleidingen, een grote laboratoriumschool. Kijk of daar aanknopingspunten te vinden zijn”, bedacht een van de deelnemers. “Iets creëren dat er niet is, dat lukt niet”, stelde een ander.

Voorbeeld
Vaak kwam Strijp-S als lichtend voorbeeld naar voren. Ook al omdat daar in Eindhoven gebruik is gemaakt van de kracht van de stad. Ook veel gehoord, eveneens aanhakend op de bestaande opleidingen, het idee om iets met food te doen. Ook punten van kritiek waren er, bij de overigens grotendeels Bredase deelnemers. “Breda mist een diversiteit aan restaurants in het centrum, een goed restaurant wordt echt gemist.”

De naam Via Breda was voor sommigen ook een punt van kritiek. “Alsof je er niet wilt blijven.” Gelijkertijd is dat ook mogelijk de kracht van het gebied. “Via Breda als hub voor de Benelux, voor bedrijven die zich ook internationaal op de kaart willen zetten.”

Visie ondernemers
Wethouder Arbouw schoof zelf ook aan bij een groep. “Zij zijn ondernemers en andere kansen dan vanuit de gemeente. Zij begeven zich in een ander netwerk dan de gemeente en weten ook wat er nodig is om ondernemers te verleiden zich te vestigen in Via Breda.”

De samenvatting van de brainstorms komt dus ook zijn richting op. “Daar gaan we zeker wat mee doen. Met elkaar ben je veel slimmer. Al dat denkwerk moet je zeker gebruiken.”