Afbeelding

Examens 2013: Wat gebeurt er met je klacht?

Algemeen

BREDA - De eindexamens zijn maandagmiddag echt begonnen. Na vele uurtjes achter de boeken, moesten de vmbo-, havo- en vwo-leerlingen hun opgedane kennis in de praktijk brengen. Dit betekent ook weer 2,5 week hard werken voor het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Jaarlijks ontvangen zij duizenden klachten over de centraal examens.

Al voor het begin van de eerste examens druppelden de klachten al binnen (25 klachten om 14:30 uur). Aan de LAKS-leden de taak om hiermee aan de slag te gaan. Het klachtenteam bestaat uit vakexperts die kijken of de klachten gegrond zijn.

Klachten over fouten in examens of antwoordmodellen worden doorgegeven aan het College voor Examens. Daar wordt bepaald of er inderdaad een fout in het examen is geslopen. Het kan dan zijn dat een examenonderdeel afgekeurd wordt en dat iedereen het maximaal aantal punten krijgt.

Klachten over de moeilijkheidsgraad of lengte van een examen worden meegenomen in een gesprek met de examenmakers: het Cito en het College voor Examens. Het aantal klachten wordt ook met hun besproken. Na dit gesprek bepalen ze uiteindelijk hoe streng of soepel de examennormen worden.

Heb je een klacht over iets dat misging op school, zoals geluidsoverlast buiten de examenzaal, een rinkelende telefoon of een examen dat veel te laat werd uitgedeeld, neemt het LAKS contact op met je school die dan maatregelen kan nemen. De klager blijft hierbij anoniem. Als het gaat om een ernstige overtreding wordt de Onderwijsinspectie op de hoogte gesteld.

Een groot aantal klachten betekent echter niet meteen een soepelere norm. Je kunt de norm niet ‘omhoog klagen’. Er wordt altijd gecheckt waar de aantallen vandaan komen en over welke onderdelen bijzonder veel geklaagd is. Dubbele klachten worden eruit gehaald, je kunt dus niet twee keer dezelfde klacht indienen. Wel kun je meerdere klachten indienen over één examen, bijvoorbeeld dat het examen te lang was én te moeilijk.

Het LAKS verwerkte vorig jaar ongeveer 125.000 klachten. Het recordaantal staat nog steeds op 146.000 klachten in 2010.