Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs
Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs

Geen Gehoor: ‘Geluid HSL en A16 blijft aandachtspunt’

Algemeen

BREDA - Een prima plan, dat Actieplan Geluid, zo stelt de Stichting Geen Gehoor in een officiële reactie op dit onlangs gepresenteerde plan. Toch heeft de Stichting wel wat opmerkingen. Zo zou de gemeente de overlast van de Rijksinfrastructuur bij elkaar moeten optellen.

Dat zegt voorzitter Floris van de Vooren van de Stichting Geen Gehoor. De gemeente spreekt in het actieplan over 3% overlast door rijkswegen en 11% door spoorwegen. “De overlast door Rijksinfrastructuur is dus 14%”, stelt Van de Vooren. De meeste overlast wordt in Breda ervaren door overlast op gemeentewegen, namelijk de overige 86% van mensen die geluidsoverlast hebben.

Ander kritiekpunt is het niet vermelden van de stichting als het gaat om het vervullen van een actieve rol tussen bewoners en de bronbeheerder. “Daarin zijn wij aanspreekpunt als het gaat om overlast van de HSL”, stelt Van de Vooren. Wel wordt de werkgroep A16/HSL genoemd. “Maar dat is een groep waarin ook vertegenwoordigers van ProRail, NS Hispeed, rijksoverheid en gemeente zitten, naast vier wijkraadvoorzitters. Dat is toch meer een kanaal waarin informatie gedeeld wordt. Wij doen ook eigen onderzoek en nemen ook een standpunt in. Dat doet deze werkgroep gezien de andere belangen niet.”

Van de Vooren prijst de gemeente waar het gaat om het bekijken van alle bronnen van geluidshinder, maar betreurt het dat er niet gekeken wordt naar de stapeling. “Het gaat om de combinatie van HSL en A16, want dat is wat je hoort”, aldus de preses. Daarnaast zou de stichting graag zien dat het piekgeluid wordt gemeten. “Nu wordt het gemiddelde gemeten, inclusief de avonden en de stiltes in de nacht.”

Qua aanpak richt Geen Gehoor zich meer op de rijksoverheid. “De maximumsnelheid van de HSL zou van 300 naar 250 kilometer per uur moeten worden teruggebracht. Dat scheelt de helft in geluid en past ook nog binnen de concessie.”

Richting Rijksoverheid zou Breda zich meer moeten laten gelden in het belang van haar inwoners. “Wij hopen dat de nieuwe wethouder Akinci daarin actie onderneemt, in tegenstelling tot zijn voorganger.”

Kritiek van Geen Gehoor is dat de gemeente teveel vaart op de mening van de werkgroep. “Daarin spelen de belangen van Prorail ook een rol en die zijn anders dan de Bredase belangen.”

Kortom Breda moet een eigen geluid laten horen naar het Rijk.