Dinsdagavond speelde Erik Mesie met Een Toontje Later in een goed gevuld Valkenberg foto Patricia Rompa
Dinsdagavond speelde Erik Mesie met Een Toontje Later in een goed gevuld Valkenberg foto Patricia Rompa

Nieuwe Facebookpagina: Breda door ogen inwoners

Algemeen

BREDA - Het fenomeen waart al een tijdje rond op internet. Accounts op Twitter en Facebook, waar iedere week een nieuwe gebruiker content op plaatst - uit naam van een land. Zo heb je @netherlanders, @sweden, @peopleofcanada en nog veel meer. In dat rijtje wordt binnenkort een naam toegevoegd: facebookpagina ‘Gek op Breda’.

Het idee achter de nationale accounts is dat iedere week een nieuwe ‘spreker’ erg verfrissend kan werken. Bij @netherlanders mag één Nederlander één week lang alles plaatsen waar hij of zij zin in heeft. Dat kan gaan over werk, maar ook over hobby’s, sport, dieren, natuur of de woonplaats van de gebruiker. En dat laatste is nu net waar ‘Gek op Breda’ heftig op inzet.

“‘Gek op Breda’ is bedoeld om anderen te laten zien hoe een bewoner zijn of haar eigen stad beleeft. Wat gebeurt er in Breda, wat valt op, is grappig, ga zo maar door. Maar anderzijds dwingen we de gebruiker ook om op een andere manier te gaan kijken naar de stad. Wat is leuk voor anderen om te lezen of te zien?”, zo vat Marlice Dreesen, VVV-directrice en initiatiefneemster van de pagina, het samen.

Volgens de initiatiefneemster is er al een leuke groep mensen geselecteerd voor de eerste weken. Om de veertien dagen wordt het stokje overgedragen en krijgt een nieuwe Bredanaar kans om zijn of haar beeld van de stad uit te dragen. “Het zijn allemaal mensen die emotioneel gezien betrokken zijn bij de stad, maar die we willen uitdagen om de stad anders te bekijken. Als de site eenmaal in de lucht is kunnen ook anderen zich aanmelden. Hoe, dat maken we ter zijner tijd bekend”, vertelt Dreessen.

De Facebookpagina gaat over veertien dagen online.