Foto Peter Visser
Foto Peter Visser

NAC supporters ongerust over commercie 3.0 plan

NAC

BREDA - De gerenommeerde supporters-site de Rat heeft haar zorgen geuit over de commerciƫle ambities van NAC Breda. De supporters balen van de lege rode stoeltjes in het stadion die normaal gevuld worden door Sponsors. 'Het lijkt wel een stoelendans met de stoelen als grote winnaar," aldus de site.

Als meest schrijnende voorbeeld noemt de Rat de drie-op-een-rij businessboxen die leeg bleven staan. Volgens de fansite 'kost' dit de Bredase club een slordige 225.000 op de sponsorbegroting. De supporters snappen dat NAC niet de meest spetterende faciliteiten heeft. De supporters zeggen ook te begrijpen dat de Bredase club van oudsher partners heeft in sectoren waar nu de meeste klappen vallen. Maar waar blijven de resultaten van het Commercie 3.0 plan? Vraagt de Rat zich af.

NAC-woordvoerder Perry Hendriks beaamt dat de club last heeft van de crisis. Toch is hij hoopvol dat de situatie rond de sponsorinkomen snel zal verbeteren: "We zijn nog bezig met een activatietrajecten voor onze sponsors en onze salesmanagers hebben nog steeds een volle agenda, het is niet alsof dat met de start van het seizoen opeens is opgehouden. Tegelijkertijd moeten we geen verstoppertje spelen, het gaat slecht met de economie en daar moet je als club ernstig rekening mee houden."

Volgens Perry Hendriks probeert NAC onder andere met activatietrajecten aantrekkelijker te worden voor commerciƫle partners. als voorbeeld noemt hij de samenwerking met de Jumbo supermarkt. Daar werken jongens uit de jeugd van NAC zodat de werktijden perfect aansluiten bij de trainingsuren. De samenwerking met Domino pizza's is volgens Perry ook een goed voorbeeld van commercie 3.0: "Als NAC wint krijgen de supporters een tweede pizza gratis, zo'n loyaliteitsprogramma levert een bedrijf direct extra klanten op."

De lege rode stoeltjes zijn vervelend, maar vertellen volgens Perry niet het hele verhaal: "We hebben ook jaren gehad met goed gevulde stadions, waar veel partijen gratis gebruik maakten van extra stoeltjes of simpelweg onrechtmatig binnenkwamen. Dat euvel is nu verholpen. Er zijn geen scheve gezichten, want iedereen betaalt de gelijke prijs. NAC heeft een negatief eigen vermogen, het belangrijkste is dat we samen werken aan de gezondheid van de club."