Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs
Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs

‘Structuurvisie biedt hoognodige duidelijkheid’

Politiek

BREDA - Een compacte stad, kantoren bij Via Breda en aan de rand van Princenhage, aandacht voor mobiliteit. Vastgelegd in de structuurvisie Breda 2030, die wethouder Arbouw woensdag presenteerde. “We willen hiermee vooral duidelijkheid scheppen naar alle partijen in de stad.”

Een blauwdruk mag het niet genoemd worden. “We geven hiermee de richting aan, het is het compas voor de stad”, aldus de wethouder. Anders dan in 2007, toen de vorige visie werd opgesteld, is dit een integrale visie. “Destijds ging het alleen over ruimtelijke ordening.”

Breda moet zich dus als compacte stad ontwikkelen. “In 2007 dachten we dat de stad zich in de breedte zou ontwikkelen. We stellen dat nu bij. Je ziet dat er binnen de stad voldoende ruimte is. Wij geven nu aan wat bestemd is voor wonen en waar kantoren.”

Oud beleid geschrapt
In een van de bijlages komt het college ook met beleid en nota’s die na het goedkeuren van deze visie komen te vervallen of zelfs al zijn vervallen. Zoals Koers Gezet 2020 uit 2010. Simpelweg omdat dit document die eerdere besluiten overbodig maakt, of omdat de situatie zodanig is gewijzigd dat beslissingen visies achterhaald zijn.

Arbouw benadrukt dat de visie in relatief korte tijd tot stand is gekomen, en dat ie er ook gekomen zou zijn als de verplichting vanuit het rijk er niet was. Om aan te geven waar de stad naartoe wil. “Dat is ook nodig. Realiseer je je dat we in een kanteltijd zitten, waar hele grote veranderingen aan de orde zijn. Wat zijn de sterke punten waarin je je regionale dynamiek uitbuit? Welke keuzes moet je maken om het welvaartsniveau op niveau te houden?”

Duidelijkheid
De visie moet dus duidelijkheid verschaffen. Dat blijkt ook uit de zienswijzen die zijn ingediend. In niet-ambtenaars, de opmerkingen die uit de stad kwamen nadat de eerste versie van het document het licht zag.

Zo wilde het Amphia meer zekerheid over de visie op het Langendijkterrein. Dus staat er nu in dat uiterlijk 2023 daar met woningbouw begonnen mag worden. “Dat geeft aan hoe belangrijk zo’n visie is. Allerlei partijen haken daar hun plannen op aan”, stelt Arbouw.

Waar het aan duidelijkheid ontbreekt, is de visie op Achter de Lange Stallen. Juist omdat hier in oktober of november over gesproken gaat worden laat het college in dit document ruimte voor meer mogelijkheden dan alleen winkelruimte. “Omdat anders de raad kan zeggen, we willen eerst een besluit over Achter de Lange Stallen voordat we deze visie aannemen”, meent de wethouder. “Dat zou de omgekeerde wereld zijn.

Social media
Volgens Arbouw eindigt het niet met deze visie, die op 26 september in de gemeenteraad bespreken wordt. Het college is erg te spreken over de manier waarop het document tot stand kwam. “We hebben via social media en in gesprekken met de stad meer dan 3000 reacties gehad”, stelt Arbouw. “Via social media willen we ook contact houden met die mensen.”