Directeur Bas Bakker van BredaNu in actie. foto Hinke Rutten
Directeur Bas Bakker van BredaNu in actie. foto Hinke Rutten

BredaNu: ‘Nu publiek laten weten dat we er zijn’

Algemeen

BREDA - Na vier maanden van voorbereiding is het deze vrijdag zo ver: de eerste officiële TV-uitzending van de nieuwe lokale omroep BredaNu. Om 18.00 uur is de eerste editie van de wekelijkse nieuwsuitzending. “Vanaf nu gaan we de programmering gefaseerd invoeren”, aldus voorzitter Willem Reijn. De grootste uitdaging: “Het opbouwen van publiek.”

De aanloop naar de eerste uitzending duurde langer dan verwacht en gepland, geven voorzitter Reijn en directeur Bas Bakker aan. “We hebben 21 april de vergunning gekregen, pas toen hadden we recht op subsidie en konden we een etherfrequentie aanvragen en met Ziggo aan de slag”, aldus de directeur. Reijn: “We hadden gehoopt dat dit soepeler zou gaan.”

Vandaar deze aanloop, die ook weer niet heel slecht uitkomt. “Starten in de zomer is niks”, aldus Reijn. “Nu beginnen we op TV met evenementen, een van onze speerpunten. De Tranen van Van Cooth, is er daar een van.”

Vier proggramma’s
Evenementen zijn meteen een vast onderdeel van de TV-programmering de komende twee maanden. Een wekelijkse uitzending van 20 minuten. “Elke week is er komende maanden wel iets te doen”, aldus Bakker. Verder, naast de wekelijkse nieuwsuitzending op vrijdag, een programma met persoonlijke interviews met bekende Bredanaars en NAC TV, dat de omroep ook voor FOX produceert.

Met zestigduizend euro subsidie staat de omroep, met twee parttime betaalde krachten in de vorm van directeur Bas Bakker en tv-man Joost van Leeuwen, ook voor een financiële uitdaging. Al is de begroting sluitend en degelijk, benadrukken beiden. “Naast de subsidie moeten we groeien naar meerdere geldstromen”, weet Reijn. “Advertenties, uiteraard, al was daar tot nu toe sprake van een kip-ei-situatie: zonder uitzendingen, geen advertenties. Daarnaast zien we mogelijkheden om met niet-commerciële partijen programma’s te maken.”

Uitdaging
De grootste uitdaging zit hem niet zo zeer in het geld, maar in het bereiken van het publiek. “Voor veel mensen blijkt de Bredase lokale omroep een grote onbekende, dus daar moeten we aan de slag”, stelt Reijn. Social media als Facebook en Twitter zijn daarvoor belangrijk. “Daar zijn we ook hard mee bezig, en natuurlijk door er veel op uit te gaan. Door aanwezig te zijn gaan mensen ook kijken”, merkt Bakker.

Reijn benadrukt dat de omroep start in een overgangsfase in de mediawereld. “Op een vast tijdstip naar de tv kijken, dat wordt steeds minder. Met de opkomst van Smart-TV’s verandert het kijkgedrag. Voor ons wordt het zaak onder de aandacht te brengen dat lokaal Bredaas nieuws in beeld bij ons te vinden is en dat mensen geregeld gaan kijken.”

Straks
Waar staat BredaNu straks? “Het zou mooi zijn als we een dagelijkse nieuwsuitzending van 20 minuten hebben”, denkt Reijn. Een voorbeeld hebben de bestuurder en directeur Bakker wel. “040, uit Eindhoven. Die werken met een professionele redactie van 5 FTE en maken dagelijks nieuws. Vrijwilligers vullen dat aan”, vertelt Bakker. Reijn: “Het is niet gezegd dat wij dat precies zo één-op-één aan doen, maar het is wel een voorbeeld van hoe het kan.”

Dan de kick-off. In Mezz, vrijdagavond om 17.30 uur. “We tellen af naar de eerste nieuwsuitzending om 18.00 uur en stellen onszelf voor. Dat wordt gedaan door de vrijwilligers, om hen draait het.”

BredaNu is op TV via de kabel te vinden op kanaal 40. Op de radio is de zender te beluisteren op FM 107.3 en op de kabel op 92.9.