John Heins van Poseidon introduceerde Match & Catch. foto Poseidon
John Heins van Poseidon introduceerde Match & Catch. foto Poseidon

Bredaas bedrijf maakt high-tech anti-doorrijderssysteem

Economie

BREDA - Een systeem dat in anderhalve tel checkt of een auto en kenteken bij elkaar horen, moet een einde maken aan doorrijders bij tankstations. Toekomstmuziek? Allesbehalve. Het Bredase bedrijf Poseidon ontwikkelde het onder de naam Match & Catch.

Poseidon levert al zo’n veertien jaar camerasystemen bij tankstations. “Wij kregen van onze klanten de vraag naar een oplossing voor het probleem van doorrijders”, zo vertelt directeur John Heins. Volgens hem lopen tankstations jaarlijks zo’n tien miljoen euro schade op door klanten die een tankbeurt niet afrekenen. Daarbij gaat het ook om de afhandeling van de diefstal.

Het Bredase bedrijf kon al wel de kentekens registreren. “TNO heeft techniek geleverd die ze ook aan defensie leverden. Daarmee kunnen we ook auto’s herkennen. Op die manier kunnen we checken of het kenteken bij de auto hoort”, laat Heins weten. “Als dat niet zo is, dan kan krijgt de pompbediende het advies van ons de pomp niet vrij te geven. Die beslissing ligt altijd bij hem, ook als het kenteken niet goed herkend wordt, bijvoorbeeld als het gesneeuwd heeft.”

De controle levert geen problemen op met de privacy, aldus de directeur. “Dat was ook voor TNO heel belangrijk, omdat zij ook hun naam eraan verbinden. We maken geen link met de NAW-gegevens.” Waar nog wel naar gekeken wordt tijdens de check, is een database met kentekens van notoire doorrijders. Komt een kenteken daarin voor, dan gaat het sein eveneens op rood. Mocht een tankstation een mismatch constateren van auto en kenteken, dan krijgt de meldkamer van de politie meteen een seintje.

Inmiddels hebben twee grote ketens aangegeven een grootschalige pilot te willen gaan doen, vertelt Heins. “Daar zijn we heel blij mee.” Ook het buitenland toonde al interesse. “We zijn in gesprek met Zuid-Afrika en met Scandinavische landen en een partner in Duitsland. Of dit de wereld over gaat? Dat hopen we wel.”

Deze geavanceerde techniek doet vermoeden dat dit een pomphouder wel een flinke duit zal kosten. Het tegendeel is waar, vertelt Heins. “Een pomphouder betaalt eenmalig tweeduizend euro en daarna een maandelijkse fee van €65. Daarmee houden we het bewust laagdrempelig.”