Een rondje binnenstad tijdens het Graphic Design Festival 2012 foto Ilse Lukken
Een rondje binnenstad tijdens het Graphic Design Festival 2012 foto Ilse Lukken

Nieuw festival Image Now in teken van beeldcultuur

Cultuur

BREDA - Met het langdurig festival Image Now waarin beeldcultuur centraal staat willen diverse culturele organisaties Breda verder op de kaart zetten als stad voor beeldcultuur. Het festival gaat jaarlijks plaatsvinden, maar kent een verschillende invulling in de even en de oneven jaren.

Het Huis voor Beeldcultuur, de beeldcultuurfestivals BredaPhoto en Graphic Design Festival Breda en MOTI hebben hiervoor de handen ineen geslagen.

Voor de stad
In de even jaren 2014, 2016 en 2018 is Image Now het evenement vóór de stad met een programma van april t/m oktober dat zich op diverse locaties in en om Breda afspeelt. Gestart wordt in april met Graphic Design Festival Breda en BredaPhoto sluit af in oktober. Tijdens de gehele periode wordt het programma, samen met andere organisaties, aangevuld met een breed scala aan activiteiten op het gebied van onder andere game, fotografie, film, strip en visual design.

Vamn de stad
In de oneven jaren - 2015 en 2017 - is Image Now het evenement ván de stad. Het speelt zich dan af in de maanden mei, juni, juli. Ditmaal wordt er gekozen voor één herkenbare locatie in Breda. Deze locatie is een plek in de stad die nog niet ontwikkeld is of in ieder geval vraagt om ‘upgrading’.

Het accent van het programma ligt in deze jaren op publieksparticipatie, de stad, de regio en stedelijke ontwikkeling. Het gaat om meebeleven en meemaken, lokaliteit, het gevoel van Bredanaars en omwonenden. Het evenement dient als inspirerend voorbeeld voor andere steden, bedrijven, maatschappelijke en culturele organisaties in binnen- en buitenland.

Breder publiek
Met deze opzet streven de betrokken partijen ernaar dat een steeds groter en breder publiek kan genieten van beeldcultuur en dat steeds meer bedrijven doordrongen raken van het economisch potentieel van beeldcultuur. “Een jaarlijks terugkerend en groots opgezette publieksmanifestatie draagt bovendien bij aan het imago en de herkenbaarheid van Breda als ‘Stad van Beeldcultuur’”, aldus de organisatie.

De organisatie vragen de gemeente Breda om duidelijk te kiezen voor Beeldcultuur en structureel te investeren in de gehele beeldcultuurketen. Dit resulteert er volgens de initiatiefnemers in dat Breda een (inter)nationale profilering kan ontwikkelen als Stad van Beeldcultuur.

“Breda heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan een inhaalslag met de profilering van de stad. Nu is het tijd en urgent dat de stad zelf structureel en duurzaam investeert in de verdere implementatie van beeldcultuur”, stellen de organisaties.

Internationaler
“Nu al leveren de festivals geld op voor de stad in de vorm van hotelovernachtingen en bestedingen in de horeca. Het aantrekken van nieuw publiek uit Breda, Brabant, Nederland, België, Duitsland, Engeland en Frankrijk is een belangrijke doelstelling die haalbaar wordt met een gezamenlijk optrekken.”