foto Jorgen Janssens
foto Jorgen Janssens

175 jaar Faam bij toeval in boekvorm gevat

Economie

BREDA - Het is eigenlijk toeval dat het boek ‘De Faam, 175 jaar suikerwerken’ er ligt. Fotograaf Jorgen Janssens was bezig met een serie ‘Achter de schermen van’ en raakte aan de praat. “Dat mondde uit in dit jubileumboek.”

Aan het eind van dit jaar vertrekt eigenaar Astra Sweets met zijn werknemers uit Breda, de karakteristieke fabriek aan de Liniestraat achterlatend als Bredaas erfgoed. Het bleek een mooi moment voor een boekwerkje, dat er dus nog niet was. “Dat heeft me eigenlijk wel verbaasd”, zo vertelt Janssens. “Misschien zijn er wel plannen geweest, maar niemand had dat plan tot op heden uitgevoerd.” Inmiddels is ook heemkundekring Oranjeboom bezig met een groot verhaal over de geschiendenis van De Faam.

Weinig vastgelegd
Dat de geschiedenis van de Bredase snoepfabriek nog niet was opgetekend is overigens verklaarbaar. “Er is met name in de jaren 80 een reeks van directeuren geweest die letterlijk zeiden niks met de geschiedenis te hebben. Die wilden het daar ook niet over hebben.” En dan was er nog iets. “Bij De Faam heeft nooit iemand de geschiedenis verzameld. Het was dus niet georganiseerd. In de kluis lag bijvoorbeeld een stapel papieren met daarin ook het originele octrooi van de pepermunt, zo ontdekte ik.”

Het 64 pagina’s tellende boek is opgebouwd in verschillende delen. “De periodes aan de Catherinastraat, Middellaan, Liniestraat worden beschreven en in beeld gebracht, net als de overnames en de periode dat Astra Sweets eigenaar is van De Faam”, vertelt de maker.

In het boekje ook veel aandacht voor de reclameuitingen door de jaren heen. De stichters van De Faam, de familie De Bont, bleken vooruitstrevend. “Op een gegeven moment gingen reclames van alleen tekst naar beeld. Toen is de naam De Faam bedacht, met de afbeelding van de godin Fama, de godin van de roem. Dat vonden ze waarschijnlijk wel treffend.”

Niet alle marketingacties waren even geslaagd. Zo is een kort stukje te lezen over een automaat voor rolletjes snoep. Die werd groots geïntroduceerd, maar even snel weer uit de markt gehaald. Zo wordt er verhaald van een automaat waar na een dag 39 dubbeltjes teveel in zaten, omdat de rollen snoep er weigerden uit te komen.

Interviews
Omdat het boek ook is gemaakt voor de medewerkers, staan er ook korte interviews in met medewerkers. “Het is een bedrijf waar veel familierelaties zijn”, weet Janssens uit eigen onderzoek. “Dat er echt mensen werken van generatie op generatie op generatie is niet gebleken. Wel van vader en zoon, of vader en schoonzoon. En ontzettend veel mensen die er heel erg lang werken. Je werkt er of heel kort, of veertig jaar. Wat dat betreft is het een hechte familie.”

Leuk is ook de pagina met brieven aan ‘Meneer Faam’, van kinderen die danken voor snoep. De medewerkers van de snoepfabriek leven zich ook in in die rol, blijkt ook uit een brief die geschreven werd aan de Clemens Maria Hofbauerschool. Die werd afgesloten met ‘Allemaal hartelijk gegroet van meneer Faam.’

Te koop
Het boek De Faam, 175 jaar suikerwerk is vanaf zaterdag te koop bij Polare in de Barones. Wethouder Akinci neemt om 16.00 uur ‘s middags het eerste exemplaar in ontvangt. Het boek kost €17,95