Afbeelding

D66: ‘Problemen door goederenvervoer spoor’

Politiek

BREDA - De problemen met het goederenvervoer richting Duitsland door knelpunten net over de grens bij de Betuwelijn zorgen ook voor overlast in Breda. Dat stelt fractievoorzitter Paul de Beer van D66 in vragen aan het college.

Volgens De Beer zorgt het uitstel van een oplossing voor de flessenhals tussen Zevenaar en oplossing tot in 2022 ook voor problemen met het hoogfrequente personenvervoer rond Breda. De Brabantroute blijft daardoor veel gebruikt voor goederen richting Duitsland, zo stelt hij. Sterker nog: door de werkzaamheden op dat traject zullen er zelfs meer treinen via Brabant gaan.

Als alternatief voor de Brabantroute wordt er gewerkt aan de bouw van de Meterenboog, waardoor de route kan worden verlegd en de risico’s van vervoer (gevaarlijke) goederen door de stadscentra van oa Breda, Dordrecht en Tilburg worden weggenomen. Realisatie van dit alternatief is echter pas in 2020 voorzien, weet De Beer.

De D66-frontman wil van het college weten of het bij het kabinet aandringt op een versnelde aanleg van die omleidingsroute. Zeker omdat ook het personenvervoer hinder ondervindt van goederenvervoer. “Goederentreinen krijgen vaak voorrang op personentreinen. Daarnaast is de snelheid van goederentreinen lager.”

“Om de ambitie van Hoogfrequent spoor uit de Structuurvisie Breda 2030 te realiseren zou D66 Breda het verstandig vinden als uw college, samen met bijvoorbeeld uw collega’s van de stadsbesturen in Dordrecht en Tilburg en het provinciebestuur, een vuist maakt.”