Breda Barst wordt opgebouwd in Park Valkenberg. Het festival vindt plaats op 15 en 16 september. foto Marcus Carlitz
Breda Barst wordt opgebouwd in Park Valkenberg. Het festival vindt plaats op 15 en 16 september. foto Marcus Carlitz

Professional moet druk evenementen verlichten

Cultuur evenementen

BREDA - Een ZZP’er uit de evenementenbranche moet de spin in het web worden voor Bredase evenementen. Samen met de gemeente Breda gaat de Alliantie Breda Evenementenstad daarvoor een twee jaar durende pilot in.

“We kregen als alliantie steeds meer vragen van evenementen”, zo vertelt Eric de Bruijn van de Alliantie. “Wij constateerden echter dat we daar ook niet mee uit de voeten konden. De Kerngroep van de alliantie bestaat net als de organisatie van de meeste evenementen ook uit vrijwilligers.”

Kennisoverdracht
Drie jaar bestaat de alliantie nu. Vertegenwoordigers van evenementen, horeca, binnenstadbewoners, VVV en deskundigen op het gebied van sponsoring ontmoeten elkaar in een kerngroep. “Dat is de spreekbuis, handelend in het belang van die evenementen. Onze belangrijkste doelstelling is kennisoverdracht. Dat doen we onder meer met halfjaarlijkse workshops.”

De ZZP’er die het facilitair bureau gaat bemannen moet eveneens zorgen voor die kennisoverdracht. “Als er iets in de regelgeving verandert, bijvoorbeeld”, aldus De Bruijn. Hij of zij moet echter ook een stapje verder gaan. “Uit een enquete die we hebben gehouden onder evenementen blijkt dat er behoefte is aan onder meer gezamenlijke promotie en gezamenlijke faciliteiten, zoals dranghekken. Maar ook een poule van verkeersregelaars zou op die manier tot stand kunnen komen.”

Vanwege het grote aantal evenementen en de verschillende wensen, kunnen organisaties op eigen initiatief een beroep doen op het nieuwe facilitaire bureau. “Waarbij we niet op de stoel van de organisaties gaan zitten en ook niet op de stoel van de gemeente. De werkzaamheden worden bepaald door de vraag. Dat kan dus ook zijn helpen bij een vergunning aanvraag of het opstellen van een veiligheidsplan. De klant is koning.”

Start
Het is de bedoeling dat het bureau vanaf 1 februari bemand wordt. Belangstellenden hebben zich al gemeld. “Maar we zijn natuurlijk nog steeds op zoek (via mail aan Eric de Bruijn, red.) naar mensen die denken dat zij de juiste persoon zijn voor deze klus.”

Om het juridisch allemaal goed geregeld te hebben, is de Alliantie bezig met het oprichten van een stichting: de Bredase Evenemeten Ondersteuning (BEO).