foto Serge Mouthaan
foto Serge Mouthaan

MOTI profileert zich als museum nieuwe stijl

Cultuur

BREDA - Het Museum of The Image (MOTI) wil zich de komende drie jaar nadrukkelijker profileren als kenniscentrum voor beeldcultuur. Dat heeft het museum in het in september aan de gemeente voorgelegde businessplan ‘Ondernemen in Beeld’ vastgelegd.

In het businessplan staat onder meer dat het museum meer intermediair en bemiddelaar wil zijn tussen de drie O’s, Onderwijs, Onderneming en Overheid. “Er zijn in Breda genoeg opleidingen die met beeldcultuur te maken hebben, die willen we koppelen aan het bedrijfsleven”, vertelt Business Development directeur Henny Luijten namens het museum. “Tot nu toe gebeurde dat ook al, in de tentoonstellingen Graphic Detour en The Pop Up Generation. Hier functioneerde het museum als match maker tussen het Brabantse bedrijfsleven en (inter)nationale ontwerpers. Daar willen we meer vervolg aan geven.”

Het museum denkt daarbij aan een businessclub. “Het uiteindelijke doel is dat in 2016 hier elke dag wat te doen is als het gaat om het delen van kennis over beeldcultuur. Dat kan zijn doordat bedrijven hier zijn voor workshops, maar ook overheid en scholen.”

MOTI blijft tentoonstellingen organiseren zoals het al doet, benadrukt Luijten. “We willen dus meer onze kennis delen, ook in de vorm van events met eten en muziek. Door meer gelaagdheid aan te brengen in ons aanbod willen bijdrage leveren aan het verder profileren aan Breda als stad van Beeldcultuur.”

Het museum voor beeldcultuur gaat ook nadrukkelijker in de weer met onderwijs. “Vroeger had je begrijpend lezen en begrijpend rekenen in het onderwijs, volgens ons komt beeldlezen en beeldbegrijpen daar bij”, stelt Luijten. “Het wordt steeds belangrijker wat beeld betekent, mensen en bedrijven worden erg beïnvloed door beelden.”

Over de invulling van het onderwijsprogramma is het museum inmiddels in gesprek overkoepelende organen voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs in de stad. “We willen kinderen leren omgaan met beelden. Het schoonheidsideaal, hoe politiek en bedrijven beelden gebruiken. Bredase kinderen moeten leren beeldlezen, daarin willen wij dat Breda voorop staat.”

Verschillende politieke partijen hebben inmiddels in hun verkiezingsprogramma een kritische houding aangenomen ten opzichte van het museum. MOTI lijkt daarmee een speelbal te worden in de verkiezingsstrijd, constateert directeur Mieke Gerritzen. “Juist nu heeft het baken voor beeldcultuur vertrouwen en continuïteit nodig om te bouwen aan een stevig netwerk en programma.”

Donderdag 30 januari gaf de gemeenteraad te kennen slechts voor een jaar de subsidie toe te kennen en niet zoals gepland voor drie jaar. Aanleiding voor die beslissing was de totale aanpak van het Cultuurbeleid van de gemeente Breda.