Het design van het drankje Just Hugo van Jeff Vink.
Het design van het drankje Just Hugo van Jeff Vink.

Bredase horecaman slijt 'Just Hugo' aan Heineken

Economie

CENTRUM – Met twintig graden op het terras een Just Hugo drinken. Zo ziet eigenaar van restaurant Dickens & Jones Jeff Vink het graag deze zomer. Hij bedacht namelijk het drankje Just Hugo dat 4 april geïntroduceerd wordt.

Zoet, sprankelend, fris, een vleugje mint en vlierbessen, zo omschrijft hij de cocktail die zijn oorsprong in Zuid-Tirol vind. Het verfrissende drankje is een mousserende wijn wat wordt gedronken als aperitief in Oostenrijk. Jeff Vink brengt het nu op de markt als Just Hugo nadat hij het veelvuldig tijdens de wintersport voorbij zag komen. “Er zijn al meerdere versies van Hugo maar niemand heeft zijn naam eraan verbonden. Van meerdere mensen kreeg ik te horen dat ik iets met Hugo moest gaan doen. Toen ben ik samen met een compagnon gaan sparren over het idee”, vertelt Vink.

Na een afspraak met Erik Baden van Heineken ging de bal rollen. Met alleen een geplastificeerd A4-tje waarop het idee voor een sprankelend drankje stond ging Vink naar Heineken. “Ze waren meteen enthousiast, ze wilde het graag in hun assortiment hebben.”

Dit betekent dat Heineken het drankje afkoopt van Vink en het, mits succesvol, ook aan supermarkten gaat verkopen. Vink gelooft in zijn product. “Ik geloof in de naam Hugo. Eerst zou 2013 het jaar van Hugo worden en nu wordt dit 2014. Ik hoop dat het aanslaat bij de mensen.”

Vink heeft 24.000 flesjes besteld bij de producent in Oostenrijk. Volgens de restauranteigenaar willen mensen graag minder zoet en minder alcohol. “Mensen willen graag blijven drinken maar niet dronken worden. Met maar 3,6% alcohol is het perfect voor op het terras.” De flesjes bevatten 0,2 cl en hebben volgens Vink een stoer maar vrouwelijk etiket in de stijl van Dickens & Jones.

Jeff Vink is niet de enige met het idee van Hugo, er zijn meerdere concurrenten op de markt. Er zijn varianten uit Italië, Duitsland en Oostenrijk die de naam Hugo dragen. “Ik hoop dat die van mij het lekkerste is. Ik geloof in mijn product omdat het biologisch en puur is. De smaakpapillen van tegenwoordig zijn meer ontwikkeld, mensen willen pure producten.”

Op 4 april wordt in Club76 Just Hugo gepresenteerd. Als de zon zich weer laat zien dan bestelt binnenkort iedereen ‘twee Just Hugo’ aan de bar. Het drankje gaat in de horeca naar verwachting €4,95 per glas kosten.