Hybride Volvobus in Breda op de Oude Vest. foto busfoto.nl
Hybride Volvobus in Breda op de Oude Vest. foto busfoto.nl

Elektrische bussen Breda in het geding

Economie

BREDA - Het is nog maar de vraag of Breda de eind vorig jaar aangekondigde elektrische bussen krijgt. De bussen waren onderdeel van de aanbesteding die in eerste instantie gewonnen werd door Veolia. De provincie bleek echter een rekenfout te hebben gemaakt. Arriva had de winnaar moeten zijn.

Daarmee lijkt het waarschijnlijk dat Arriva alsnog de komende acht jaar het openbaar vervoer in West-Brabant verzorgt, al heeft Veolia inmiddels bezwaar aangetekend tegen de procedure.

Dat kan voor Breda dus vervelende gevolgen hebben. Waar Veolia elektrische bussen in hun voorstel opnam, deed Arriva dat niet. Portefeuillehouder van Mobiliteit Ruud van Heugten zei tegen de Gedeputeerde Staten: “De vervoerder moet de aanbieding houden zoals deze is en de Provincie moet de aanbieding aannemen zoals deze is. We mogen achteraf niet aanrommelen met de afspraken die zijn gemaakt, dan kunnen andere bedrijven gaan klagen in verband met de aanbestedingsregels.”

Selçuk Akinci, de Bredase Wethouder van Mobiliteit, is het hier niet mee eens: “Als een vervoersbedrijf alsnog extra materiaal aanbiedt, is er voor de Provincie geen reden om dit niet aan te nemen.” Volgens Akinci krijgt dit verhaal nog een staartje. “Veolia laat het hier niet bij zitten, zij gaan nog verder procederen. Waarschijnlijk zullen zij met het argument komen dat je geen regels tijdens de procedure aan mag passen.”

Foutje
Een formule waarmee Veolia en Arriva beiden maximaal 1000 punten konden verdienen, moest uitsluitsel bieden in de aanbesteding. Veolia vroeg van tevoren de eisen aan en stelde hier enkele vragen bij. De provincie reageerde hierop door na veel overleg de formule aan te passen, omdat deze aan vernieuwing toe was. Het spreadsheet waarmee de nieuwe formule werd uitgevoerd, is door een extern bedrijf ingevuld en daar is in een enkele cel een oude formule blijven staan.

Uit die formule met de kleine fout bleek Veolia de winnaar. Arriva vroeg de gegevens op en ging narekenen, waaruit bleek dat niet Veolia maar Arriva als winnaar uit de bus kwam.

Gevolgen
“Voor het nieuwe station waren we er vanuit gegaan dat we het met Veolia moesten doen. Die onderhandelingen liggen nu dus ook stil”, aldus Akinci. “Op deze manier levert het zoveel gedoe op. Aanbestedingsprocedures moeten het makkelijker maken, maar nu wordt het meer een juridische strijd tussen vervoersbedrijven.”

De Bredase wethouder ziet nog een andere mogelijkheid, waardoor de elektrische bussen wellicht wel weer in zicht komen. “We kunnen beter met beide bedrijven rond de tafel gaan zitten en kijken wat we kunnen bereiken.”

Ondanks de fout en de procedures verwacht Van Heugten dat het nieuwe busbedrijf gewoon aan het eind van het jaar aan de slag kan. Over een paar weken moet definitief worden welke vorm het openbaar vervoer in Breda aan gaat nemen.