Een preview van de kunstwerken die tijdens het Graphic Design Festival te bekijken zijn. foto Debra van der Heide
Een preview van de kunstwerken die tijdens het Graphic Design Festival te bekijken zijn. foto Debra van der Heide

Groeiende schilderijen en fietsende posters door Breda

Cultuur

BREDA – Duizenden koeien, schapen, varkens, eenden en kippen staan afgebeeld op één van de 4 billboards op het Kasteelplein. De dieren beelden het vlees uit dat er per week op een cruiseschip wordt geconsumeerd. Het billboard is het resultaat van een samenwerking tussen een journalist en een ontwerper die tekst naar beeld heeft vertaald.

Deze billboards en andere kunstobjecten die door de stad verspreid staan, zijn afkomstig van het Graphic Design Festival Breda. De vierde editie van dit tweejaarlijkse festival begint op 17 april en duurt tot 27 april. De hele binnenstad staat dan in het teken van grafisch ontwerp.

Al wandelend door de stad komen bezoekers ontwerpen tegen met een maatschappelijk thema.
Zo is er door het festival een Poster Project georganiseerd. Ruim 2200 ontwerpers hebben een ontwerp voor een poster ingezonden. Hieruit zijn 50 posters geselecteerd die achterop een fiets door de stad worden gepresenteerd.

Ook in het Valkenberg is het festival zichtbaar. Bij de ingang van het park aan de Catharinastraat staat een ronde toren van ongeveer drieënhalve meter met twee schilderingen. Aan de binnenkant van de koker wordt het werkproces van de kunstenaars uitgebeeld. De buitenkant toont een zwart-witte tekening die aanhaakt bij het thema van het festival: Reconnect the dots.

Naast exposities door de stad zijn er ook lezingen en workshops. Festivaldirecteur Dennis Elbers legt uit dat het niet alleen om bestaande kunst gaat. “We laten ontwerpers ook nieuwe dingen maken. De drempel is op straat veel lager voor mensen en daarom werkt het verrassend.”

Bezoekers kunnen meer dan alleen kijken naar de kunstwerken. In het Huis voor Beeldcultuur staat een heuse drukkerij waar mensen hun eigen bladzijde uit een krant kunnen maken. Met een toetsenbord en een draaiknop kunnen bezoekers letters en vormen plaatsen en veranderen op een pagina. De drukpers maakt vervolgens van verschillende bladzijdes een boekje.

Grafisch ontwerpen zijn op meerdere plaatsen in de stad te zien, ook in de stadsgalerij, MOTI, Valkenberg, Kasteelplein en het Huis voor Beeldcultuur. Niet alleen maatschappelijk onderwerpen komen in werken terug maar er worden problemen via ontwerpen opgelost. “Het festival laat de geheimen van het ontwerpproces zien. Er is een koppeling met de problematiek in de wereld.” aldus Elbers. Op de openingsdag van het festival wordt de film Everyday Rebellion getoond die het thema van het festival weergeeft.

Het festival geeft de stad ook letterlijk meer kleur. Vijf gevels bij Mols-Parking worden door ontwerpers live geschilderd tijdens de festivaldagen. Het verleden, heden en toekomst van de vervallen gevels wordt via muurschilderingen verteld. Bezoekers kunnen de schilderijen zien groeien.
De festivalorganisatie hoopt op zo’n 15.000 nationale en internationale bezoekers. Gedurende de tien dagen worden 75.000 passanten geconfronteerd met de ontwerpen. Het festival is gratis te bezoeken, alleen voor lezingen is een dagkaart nodig. Deze kost 45 euro en 35 euro voor studenten.

Meer foto's van de ontwerpen en exposities.