Een deel van het Clypper-team: Roel van Kempen, Marcel de Visser en Daan Bemelmans. foto Wijnand Nijs
Een deel van het Clypper-team: Roel van Kempen, Marcel de Visser en Daan Bemelmans. foto Wijnand Nijs

Eervolle New York-trip voor Bredaas bedrijf Clypper

Economie

BREDA - De Bredase start-up Clypper is genomineerd voor het Dutch NYC Startup Bootcamp. Clypper krijgt daarmee een stoomcursus ondernemerschap in Amerika en een unieke toegang tot de Amerikaanse markt. “Die nominatie is erg belangrijk voor ons, daar wordt in Amerika veel waarde aan gehecht”, vertelt een trotse Daan Bemelmans van Clypper.

Het bedrijf bestaat inmiddels bijna drie jaar en werkt met vijf personen vanuit het AV-huis aan de ontwikkeling van het product én het bedrijf. “De eerste twee jaar hebben we vooral in de technische ontwikkeling en pilots geïnvesteerd, nu willen we doorbreken”, vertelt Bemelmans.

Clypper biedt via een (white label) app op de mobiele telefoon video’s aan. “Unieke is dat ontvangers die offline kunnen bekijken. Het zijn dus pushberichten. De beelden zijn daardoor niet schokkerig, zoals met streaming video. Vanuit de video kunnen kijkers doorklikken naar bijvoorbeeld een website.”

Clypper deed in Nederland al een test met NAC Breda. In het buitenland is voetbalclub Benfica klant. En zitten ze in het wereldwijde Partnerprogramma van Microsoft Azure. De nominatie voor de bootcamp in New York moet de pioniers een extra zetje geven. “De nominatie komt van het Ministerie van Buitenlandse zaken, zij gaan ons helpen om de Amerikaanse markt te veroveren. Leren je hoe het werkt met pitches in Amerika, geven tips en opleiding. Zij brengen je ook aan tafel bij potentiële klanten, openen echt deuren voor je.”

Bemelmans en co meldden zich aan voor het bootcamp. De vertegenwoordigers van het ministerie hapten toe. “Wij zijn het enige tech bedrijf dat niet uit Amsterdam komt dat genomineerd is. Daar zijn we als Bredaas bedrijf erg trots op.”

Van 9 tot 13 juni is Bemelmans in New York voor het bootcamp. Clypper gaat dan met de negen andere Nederlandse deelnemers onder meer op bezoek bij potentiële investeerders en klanten, maar ook bij tech-bedrijven in de Big Apple, zoals Tumblr. “Daarna blijf ik een week om verdere afspraken te maken.”

Doel is om vertegenwoordigers in New York aan te stellen. “Nederlandse ondernemers die al succesvol zijn daar”, aldus Bemelmans. Die overigens zelf ook geregeld het AV-huis in Breda gaat afwisselen met een weekje New York. “Om voor extra diepgang te zorgen tijdens de gesprekken. We willen daar echt voet aan de grond krijgen.”